arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Leren
Zorg

De zorg-academy: jouw pad naar de zakelijke kant van de zorg

#zorg #academy #skills
Zorg-academy TPS traineeship Zorg
Een carrière aan de zakelijke kant van de zorgsector begint bij TPS met de Zorg-academy. Hier stoomt trainer Marlies het jonge talent klaar voor het werk bij zorgkantoren en -verzekeraars. Ook zorg-trainee Robin nam dit jaar deel aan de Zorg-academy, waar zij alles leerde over het werkveld. We spreken trainee Robin en trainer Marlies over hun ervaringen met de academy.

STERK VAN START

Tijdens haar rechtenstudie weet Robin het al zeker: de advocatuur is niets voor haar. Ze besluit om na haar bachelor een master Gezondheidsrecht te volgen. “Tijdens mijn master dacht ik: ik heb eindelijk iets gevonden wat ik écht leuk vind. De gezondheidszorg, de achtergrond hiervan en alle bijbehorende systemen vind ik super interessant.” Bang om tegen te stroom in te zwemmen is Robin dus niet. “Ik heb geleerd dat je niet specifiek iets met je opleiding hoeft te doen. Je beschikt gewoon over een bepaald denkniveau.”

Ik baalde dat mijn eerste werkdag nog zo ver weg was

Na haar studie wordt ze benaderd door een recruiter bij TPS. Robin gaat het gesprek aan en al snel volgt er een tweede gesprek. Veel tijd om na te denken heeft ze niet nodig. “De volgende dag ging ik voor twee maanden op reis. Ik dacht: ga ik zo lang wachten voordat ik een keuze maak of bel ik nu gewoon dat ik het doe?” En ja hoor, ze pakt haar telefoon en verzekert zichzelf binnen no-time van een baan. “Ik baalde dat mijn eerste werkdag nog zo ver weg was, ik had er al zo veel zin in.”  

KLAARSTOMEN

Na haar reis door Guatemala en Belize in Midden-Amerika komt Robin terug in Nederland. Voordat zij in de TPS-taskforce bij Zilveren Kruis aan de slag kan, neemt ze deel aan de Zorg-academy. “Bij TPS haalde ik gratis mijn Wft-certificaten en kon ik door naar de tweedaagse academy. Anders dan ik gewend was, had iedereen in de groep een andere achtergrond: van psychologie tot sociologie. Één ding had de groep met elkaar gemeen: interesse in de zakelijke kant van de zorgsector.”

Tijdens de Zorg-academy geeft Marlies de trainees een voorproefje van het werk wat hen te wachten staat. “De academy begint algemeen, met de Zorgverzekeringswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdwet en de Wet langdurige zorg.” Na twintig jaar gewerkt te hebben in de verpleging, als indicatiesteller en casemanager-zorg in letselschadezaken, heeft Marlies genoeg casussen en voorbeelden voor de trainees. Ze heeft maar één doel: “de trainees klaarstomen voor het werk wat zij gaan doen.”

DE GROTE VRIENDELIJKE REUS

Robin vertelt over de informele setting en de laagdrempelige manier waarop zij bekend raakt met het vakjargon. “Ik heb ook weleens ergens gewerkt waar ik overladen werd met termen, die ik vervolgens dan maar negeerde. Ik dacht: dat leer ik ooit nog wel een keer. Tijdens de Zorg-academy bij TPS deden we een wedstrijdje.” Marlies: “Een hardloopwedstrijd met twee stoelen met ja en nee. Wie het eerste bij de juiste stoel staat, heeft gewonnen. Bij het leren van afkortingen vraag ik weleens als instinker wat de GVR betekent.” Robin: “De grote vriendelijke reus.”

Als de zorgtrainees eenmaal alle wetten kennen, is het tijd om dit in praktijk te brengen. Want, welke wet past bij welk zorgprofiel? En welk budgetten en regels horen hier dan bij? Zo vraagt Marlies de zorgtrainees of ze kunnen bepalen wie uit Familie Geluk welke hulp nodig heeft. Robin: “Zo krijg je meteen een beeld van de wetten en budgetten. Dat zorgt ook voor bevestiging, dat je op de goede weg zit.” Trainer Marlies sluit de dag daarom af met een quiz. De winnaar gaat naar huis met een reep chocolade. “Dat zijn misschien gekke dingen, maar ik heb nu eenmaal een theaterachtergrond. Het moet levendig zijn, ik houd van humor.”

Tijdens de tweede dag werken de trainees aan hun softskills. Ze leren gesprekstechnieken en manieren om met klanten en organisaties om te gaan, zoals de Agile en Lean-methode. Marlies: “Ook dat is aan de zakelijke kant van de zorgsector belangrijk: luisteren. Je vertelt een verhaal, denkt dat je goed hebt geluisterd en toch mis je altijd een aantal punten. Vraag daarom altijd door.” Robin vult aan: “LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen.”

GEVULDE RUGZAK

Marlies doet haar best om de trainees klaar te stomen voor het werkende leven. “Maar,” zegt ze, “je hoeft niet alles in een keer te weten. Vraag het gewoon.” Als de trainer een gouden tip mag meegeven, dan is het: “Wees nieuwsgierig. Steek overal je licht op.” Robin sluit zich hier volledig bij aan en komt met nog wat podcastwijsheden. “Ik luisterde een podcast van NRC over het alsmaar willen weten wat je wil, waar je gaat belanden en wat je gaat doen. De conclusie was: je hoeft het niet te weten.”

Robin: “Bij TPS word je gestimuleerd om van alles wat te proeven. Al doende kom ik erachter wat ik leuk vind.” Robin hoopt dat ze over twee jaar veel ervaring heeft opgedaan en iets heeft gevonden waarin zij verder wil. “Ik wil een gevulde rugzak. Dat betekent ook dat ik waarschijnlijk een leuke tijd achter de rug heb en door heel het land heb gewerkt met gelijkgestemden. Daarmee wil ik mijn wereld verrijken. Als je overal een goede indruk achterlaat, kun je op mensen terugvallen.”

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen