arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Werken

Bitcoins, Google als bank en big data: trends van nu

#Financiëlesector #trends #Banken #Verzekeraars
Daniel TPS trends in markt
Daniel van de Beek is Business Unit Manager bij TPS. Vanuit zijn functie, maar zeker ook vanuit persoonlijke interesse, houdt hij trends uit de financiële branche nauwlettend in de gaten. In deze nieuwe websiterubriek neemt hij je mee in de wereld van de financiële dienstverlening. Allereerst is het tijd voor een introductie.

“Na mijn tijd op de middelbare school ben ik Communicatie gaan studeren. Tijdens mijn studie liep ik stage op de communicatieafdeling van de ING Bank. Daar ontdekte ik dat de financiële wereld wel iets voor mij was, de zakelijke kant hiervan sprak me aan. Van een collega hoorde ik dat er een management traineeship was. Dat klonk mij wel goed in de oren, dus ik besloot me op te geven." 

De start: traineeship in financiële sector
"Het liep allemaal iets anders, omdat ING destijds samenging met de Postbank. Ik besloot verder te kijken naar een ander traineeship. Dat ik in de financiële branche wilde werken, wist ik inmiddels zeker. Maar wat ik precies wilde doen was voor mij nog onduidelijk. Acht jaar geleden zette ik voor het eerst de stap over de drempel bij TPS. Het voelde goed: TPS gaf mij de kans om mezelf te ontwikkelen binnen meerdere banken en verzekeraars en mijn Wft-diploma’s te behalen. Ik begon bij een grote zorgverzekeraar, waar ik de polissen verwerkte. Rivka was toen mijn projectmanager en gaf na de eerste periode aan dat ze me te weinig zag. Mijn resultaten waren goed, maar verder was ik niet betrokken en viel ik niet op. Daar schrok ik van en daarna ging ik bewuster aan de slag met mijn persoonlijke ontwikkeling. Dit deed ik door met verbeteringsvoorstellen voor de opdrachtgever te komen en te onderzoeken waar ik energie van kreeg en waar ik goed in was.    

Bij mijn volgende opdracht als relatiebeheerder bij een inkomensverzekeraar kwam ik erachter dat ik meer wilde doen met mijn communicatieve skills. Ik had in die functie regelmatig contact met tussenpersonen en klanten. Voor hen moest ik veel regelen en daarvoor was het opbouwen van een goede relatie noodzakelijk. Al snel kwam ik erachter dat daar mijn kracht lag: bij relatiebeheer en accountmanagement. Samen met Rivka heb ik gezeten voor een volgende stap in mijn ontwikkeling en toen ben ik gevraagd om Accountmanager te worden bij TPS.

Dit was voor mij best een grote stap, ver uit mijn comfortzone. Ik leerde het salesvak van ervaren accountmanagers en de oude eigenaren van TPS. Onderhandelen over de tarieven, kritisch kijken naar de marges, maar uiteraard ook koude acquisitie uitoefenen, bestaande klanten spreken en hen tevreden houden. Vijf jaar geleden kwam Jelle aan boord en ging alles snel bij TPS. We zijn enorm gegroeid en onze focus is veranderd. Alles staat nu in dienst van de ontwikkeling van professionals: daar doen we het voor. Ik ben met het bedrijf meegegroeid in mijn ontwikkeling."

Kijken naar trends in de markt
"Momenteel ben ik bezig met een MBA-studie. Deze studie leert me om een bedrijf aan te sturen en wat hierbij komt kijken. Ik heb het altijd interessant gevonden om te analyseren hoe bedrijven succesvol worden en welke keuzes hierin worden gemaakt. Daarbij houd ik ook altijd in de gaten wat de trends zijn in verschillende markten. Met deze nieuwe rubriek wil ik je meenemen in de wereld van de financiële dienstverlening: wat zijn trends en wat gaat er nog komen? Welke succesvolle cases zijn er en waar kunnen we van leren?

Er zijn alvast een paar voorbeelden die een tipje van de sluier oplichten. De financiële sector heeft veel uitdagingen. In 2007 was PSD 1 een big thing: iedereen kreeg een IBAN-nummer, zodat je bijvoorbeeld gemakkelijk binnen Europa geld kon overmaken. Anno 2018 is PSD 2 aan de orde. Deze richtlijn zorgt ervoor dat financiële dienstverleners gegevens mogen delen met derden. Op deze manier wordt bijvoorbeeld de concurrentie voor fintechbedrijven opengesteld. Dankzij het delen van deze gegevens is het afsluiten van een hypotheek in de toekomst een fluitje van een cent en kunnen geldverstrekkers binnen vijf minuten doorgeven of een hypotheekaanvraag akkoord is."

Het is een kwestie van tijd voordat bedrijven als Amazon, Facebook en Google hypotheken en verzekeringen gaan aanbieden

Nieuwe ideeën en initiatieven
"PSD 2 zal zorgen voor innovatie in de financiële branche. Maar er ontstaan nog veel meer initiatieven in de markt. Een mooi voorbeeld hiervan is Bunq: Ali Nikman richtte dit bedrijf op en noemde het ook wel ‘the bank of the free’. Bunq is het alternatief van bankieren in Nederland. Hier kun je een rekening openen en deze gemakkelijk delen met je vrienden. Ideaal als je in een studentenhuis woont! Een ander voorbeeld is het Engelse fintechbedrijf Revolut, waar je kunt betalen met cryptomunten. Deze gecreëerde community heeft al 400.000 gebruikers en nieuwe gebruikers staan nu even in de wacht. Bij Revolut open je een account en doe je zoveel mogelijk bankzaken digitaal. Je krijgt wel een pinpas, maar je mag maar maximaal 200 euro opnemen. Op die manier dwingen ze je om zoveel mogelijk digitaal te doen. Zelf heeft Revolut geen enkel bankkantoor, het is puur een IT-bedrijf. Bedrijven als Revolut en Bunq hebben geen duizenden medewerkers in dienst en hebben tevens veel lagere overheadkosten dan traditionele banken. 

Door de financiële crisis is het vertrouwen in de banken gedaald. Dit heeft naar mijn mening onder andere voor een versnelde opkomst van bitcoins en andere cryptomunten gezorgd. In principe hebben we daardoor geen banken meer nodig. Het is te hopen dat we niet snel weer een financiële crisis krijgen, want dat zou een doodsteek voor sommige banken kunnen zijn. Banken en overheden zien cryptomunten en de achterliggende technologie blockchain soms als een bedreiging, maar dit is maar net hoe je ernaar kijkt. Een aantal verzekeraars in Nederland, zoals Achmea, Allianz en Aegon, zijn met elkaar een samenwerking aangegaan onder de naam B3i. Zij bouwen een blockchain-technologie om sneller en goedkoper betalingen door te voeren voor herverzekeringen.

Veel banken en verzekeraars zien ook kansen en spelen in op trends door met nieuwe concepten te lanceren. Neem bijvoorbeeld Peaks, een initiatief van de Rabobank. Als je lid bent van Peaks, wordt ieder bedrag dat je pint naar boven afgerond. Met dat wisselgeld wordt er vervolgens voor je belegd. Een ander gaaf voorbeeld is Gappie, ontwikkeld door studenten met Nationale Nederlanden. Als je een auto van een vriend of familielid leent, zorgt Gappie ervoor dat je verzekerd bent. Mocht je schade rijden, dan hoef je niet de verzekering van de ander aan te spreken. 

Banken in Nederland staan dus voor een grote uitdaging, want op welke manier kunnen ze inspelen op de veranderende behoeftes van de consument? Veel banken en verzekeraars zijn groot en log georganiseerd met meerdere managementlagen, waardoor ze minder snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt en creativiteit wordt doodgeslagen. Het is naar mijn mening een kwestie van tijd voordat bedrijven als Amazon, Facebook en Google zelf bijvoorbeeld hypotheken en verzekeringen gaan aanbieden. Google heeft al een bankvergunning, experimenteert met hypotheken via Google Mortgage en met hun verzamelde data kunnen ze een flinke slag slaan. De druk is dus groot."

Big data is het nieuwe goud
"Sowieso is big data binnen de financiële wereld ‘het nieuwe goud’. Dat is een kans voor banken, want die hebben ontzettend veel data van hun klanten. Daar kunnen ze veel meer mee doen. Waarom ben ik als klant bijvoorbeeld nog nooit gebeld met het voorstel om te beleggen nu de spaarrente historisch laag is? Waarom heb ik geen toffe merkbeleving als ik een hypotheek afsluit? Als ik op zaterdag geld overmaak naar een vriend, staat het pas op maandag op zijn rekening. Het is 2018! Dat is toch gek? Waarom betaal ik hoge transactiekosten voor het overmaken van geld naar een ander werelddeel terwijl dat met een cryptomunt voor bijna niks kan en het dan meteen geregeld is? Zomaar een aantal vragen als je kritisch kijkt naar de processen.

De komende tijd lees je in de nieuwe websiterubriek meer over trends in de financiële wereld en andere branches. Wat zijn partijen die vooroplopen? Hoe zijn toonaangevende organisaties ingericht? En hoe hebben mensen die een grote rol hierin spelen, zichzelf ontwikkeld? Houd dus vooral de website in de gaten!

Deze rubriek is voor iedereen uit de financiële dienstverlening een must read. Als professional in deze sector moet je jezelf beseffen dat de wereld ontzettend snel verandert. De tip die ik je in ieder geval kan geven is: blijf jezelf ontwikkelen op competentiegebied, zoals bijvoorbeeld samenwerken, creativiteit, verantwoordelijkheid nemen en ondernemerschap tonen. Dat zijn eigenschappen die computers niet kunnen overnemen. Blijf vooral altijd nieuwsgierig en blijf vragen stellen over processen die wij als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen."  

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen