arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Werken
Business IT & Data

TPS ALUMNI: VAN KLANTENSERVICE NAAR BUSINESS ANALIST

#Businessanalist #ontwikkeling #alumni
Alumni aan het woord Joy Adjiembaks
Zes jaar geleden begon Joy zijn carrière met het traineeship banking & insurance bij TPS. Het was het begin van een leercurve die later sky high zou gaan. In die korte tijd is hij namelijk doorgegroeid tot business analist. Het feit dat hij zichzelf en zijn talenten beter heeft leren kennen, zorgde ervoor dat hij kansen kon pakken. Wij spraken hem over hoe hij dit heeft gedaan.

“Na het halen van mijn Wft-diploma’s begon ik in augustus 2015 bij Quion, mijn eerste opdrachtgever”, blikt Joy terug. “Hier zaten een stuk of 50 TPS’ers, allemaal leeftijdsgenoten. Dat was echt super gezellig, maar ook heel leerzaam. Je begint onderaan, dus ik werkte bij de klantenservice. Hier kreeg ik mensen aan de lijn die van alles wilden weten over hypotheken. Zo heb ik dit product goed leren kennen. Regelmatig had ik mensen aan de lijn die niet blij waren. Juist van die moeilijke gesprekken leer je veel.” Nadat hij de wereld van hypotheken verkend heeft, is het tijd voor een volgende stap. ING vormt hiervan het decor.

PROACTIEF LEREN

“In eerste instantie had ik een korte opdracht op de rente bemiddeling-afdeling. Hier maakte ik offertes op. Maar al snel merkte ik dat ik het contact met klanten miste. Mijn kennis van hypotheken wilde ik verder uitdiepen en een rol als hypotheekacceptant zag ik wel zitten. Toen heb ik dat aangegeven en kreeg ik die kans.” Terwijl hij zich op werkgebied verder ontwikkelt, staat ook zijn persoonlijke ontwikkeling op het programma. “Met mijn projectmanager Els heb ik gewerkt aan mijn competenties. Vooral het stukje proactiviteit vond ik soms lastig. Ik kon onzeker zijn en durfde dan niet op de voorgrond te treden. Els heeft me geholpen door te kijken naar concrete stappen die ik kon zetten. Zo nam ik het voortouw om vaker de dagstart te leiden en heb ik zelf de rol van teamcaptain opgepakt. Dat was soms spannend, maar je moet het wel gewoon doen. Je kan er alleen maar van leren, al is het met vallen en opstaan.”

Nadat hij in twee jaar tijd alle ins en outs van het acceptanten-vak leert, denkt Joy al na over zijn volgende stap. “Ik wilde niet in dienst gaan als hypotheekacceptant, want ik wilde juist groeien. Dat zag ik niet voor me als ik hypotheekacceptant zou blijven. Veel mensen maken dan de overstap naar hypotheekadviseur.” Een tijd speelt Joy met de gedachte om ook deze kant op te gaan. Maar toch komt hij tot de conclusie dat dit niet de juiste stap voor hem is. “Voor mij betekent groeien in het hypothekenvak ook in gesprek gaan met mensen die er verstand van hebben. En dus niet telkens de eindklant op sleeptouw nemen. Dus dit was het toch niet voor mij.”

MATCHEN MET KWALITEITEN

Wat het dan wel is, blijft nog even de vraag. Joy oriënteert zich op verschillende manieren. “In die tijd heb ik gesolliciteerd als accountmanager bij TPS. Daar kwam ik tot de tweede ronde, maar bleek dat mijn kwaliteiten niet overeenkomen met het profiel van een accountmanager.” Hij besluit zijn DISC-profiel onder de loep te nemen om hier meer inzicht in te krijgen. Daarnaast volgt hij een LEAN-training en haalt hij zijn yellow belt. In die tijd is collega Daniel bezig met het opstarten van een nieuw traineeship, dat zich richt op het snijdvlak van business en data. “Het leek me wel heel interessant. Ik had natuurlijk al veel kennis van hypotheken en zocht iets om dat mee te combineren. Maar ik had nog geen ervaring in de IT, dat was nieuw voor mij. Ik zag het echt als een kans om meer te leren.”

Heb je iets in je hoofd, ga er dan voor

Om aangenomen te worden, schrijft hij een ijzersterke motivatiebrief, gaat hij op gesprek en maakt hij een casus. Ook een rollenspel is onderdeel van de procedure. Joy slaat zich overal doorheen en kan starten bij opdrachtgever Topicus. “Hier ben ik begonnen als informatieanalist. In deze rol ben je technisch bezig: je kijkt naar wat developers moeten bouwen en wat ze nodig hebben om dit te kunnen doen.” Als nieuweling in de sector besluit hij alles op alles te zetten om verder te komen.

CONNECTEN EN VERSNELD DOORGROEIEN

“Vooral in het begin maakte ik lange dagen. Ik moest alles nog leren, dus er kwam ontzettend veel op me af. Maar het was het allemaal waard.” In de tijd dat hij officieel nog in de leer is voor informatieanalist, besluit Joy een stap extra te zetten. “Ik wilde Topicus graag beter leren kennen. Niet alleen bezig zijn met mijn eigen team, maar ook met de rest van de business.” Zo komt hij erachter dat het klantteam van ING bezig is met veel nieuwe projecten. “Ze wilden hier graag nieuwe mensen voor aantrekken. Ik had natuurlijk ervaring aan de andere kant, bij ING zelf. Toen kreeg ik bij Topicus de kans om door te stromen in de rol van business analist.” Dat laat hij zich geen twee keer zeggen, dus maakt Joy na slechts een jaar al een next step.

Als business analist is hij nu de schakel tussen de business en de developers. “Ik ga het gesprek aan met ING, onze klant. Dan kijken we naar waar de behoeften liggen en welke IT-oplossingen er al zijn. Om erna te kijken: wat mist er nog, welke aanvulling zijn er? Vervolgens koppel ik dat terug naar de developers en gaan we vanuit daar mooie nieuwe dingen maken.” Zijn doorgroei betekent ook dat hij in de tussentijd afscheid neemt van TPS. “Mijn opdracht bij Topicus liep af, dus ik kon kiezen om bij TPS te blijven of bij Topicus in dienst te gaan. Uiteindelijk koos ik voor de laatste optie. Ik heb een ontzettend mooie tijd gehad bij TPS, maar dit was een goed moment om door te stromen. Zodat ik binnen deze sector nog meer stappen kan maken.”

“INVESTEER IN JE EIGEN ONTWIKKELING”

Als je Joy zes jaar geleden had gezegd dat dit zijn pad zou worden, had hij je niet geloofd. “Eigenlijk dacht ik dat ik door wilde stromen in de hypotheeksector. Maar waar ik precies terecht zou komen, wist ik ook niet. Daarom heb ik in een bepaalde periode op veel verschillende rollen gesolliciteerd. Dit past wel bij werken bij TPS: je krijgt hier de kans om te ontdekken wat je leuk vindt en waar je talenten liggen. TPS kent mij en heeft me de tools gegeven om het beste uit mezelf te halen.” Wanneer hij de vraag krijgt wat hij andere TPS’ers mee zou willen geven, hoeft Joy niet lang na te denken. “Vertrouw op jezelf. Heb je iets in je hoofd, ga er dan voor. Maak je eigen keuzes en laat het niet van een ander afhangen. Soms is iets spannend of eng om te doen, maar juist daar leer je van. En investeer in je eigen ontwikkeling. Je hebt een coach, maak er gebruik van. Je kunt hier ontzettend veel uit halen, als je samen ontwikkelpunten concreet maakt en je je houdt aan de afspraken die je met je coach maakt.”

Voor nu ervaart Joy nog genoeg uitdaging. “Wat de toekomst brengt, weet je natuurlijk nooit. Ik leer nog steeds ontzettend veel, vooral over technische aspecten. Misschien wil ik later wel doorgroeien tot product owner of delivery manager. Of ga ik heel wat anders doen. De tijd zal het leren!”

Wil jij je net als Joy specialiseren in business & data?
Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen