arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Werken
Zorg

TPS alumni: van trainee naar claimmanager

#zorg #Traineeship #alumni
Madelon van Duijn claimmanager TPS a.s.r.
Wanneer de coronacrisis uitbreekt wil TPS’er Madelon maar één ding: doorpakken. Haar opdracht als zorgtrainee bij Aon eindigt, maar stilzitten is voor haar geen optie. Met TPS als veilige haven maakt ze een uitstapje buiten de zorgsector. Ze gaat direct aan de slag in de financiële sector. “Al snel zei ik tegen mijn persoonlijke coach: breng me terug naar de zorg!”

Nu, nog geen jaar later, is ze terug op haar plek in de zorgsector en werkt ze als claimmanager bij a.s.r. Haar opdrachtgever is zo blij met haar dat ze hier eind november 2021 vast in dienst treedt. Wij spraken oud-TPS’er Madelon over hoe zij dit heeft bereikt.

ONBEKEND TERREIN

Madelon is net tweeëntwintig wanneer ze haar hbo-studie Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) afrondt. Ze wil graag de master Gezondheidsrecht volgen, maar heeft hiervoor niet de juiste vooropleiding. “Om dan te gaan studeren voor het studeren wilde ik niet. Ik wilde liever ervaring opdoen in de zorg, daar heb ik altijd al interesse in gehad.” Het is voor Madelon lastig om met haar diploma werk te vinden binnen de zorgsector. “Ik denk zeker Sociaal Juridische Dienstverlening raakvlakken heeft met de zorg. Toch is het een heel onbekend terrein. Met de sociale vaardigheden die je tijdens de opleiding SJD leert, kun je kwetsbare mensen helpen.”

Dat Sociaal Juridische Dienstverlening en de zorgsector goed samengaan, bewijst Madelon zelf. Bij TPS krijgt ze de mogelijkheid om in de zorgsector aan de slag te gaan. “Toen ik bij TPS binnenliep was mijn gevoel: ja, dit is wat ik zocht. TPS geeft mij een opening om bij zorginstanties binnen te komen.” In september 2019 begint ze vol goede moed op de acceptatieafdeling van Aon. Binnen no-time groeit ze door naar een nieuwe functie, waar ze aan de slag gaat met medische machtigingen. “Ik wist ik: dat is iets voor mij! Dezelfde interesse had ik tijdens mijn opleiding voor het vak arbeidsrecht, dat volop aan bod kwam. Ik wist ook: deze opdrachtgever past minder bij mij. Ik houd niet van vastgeroeste werkpatronen en vind het jammer als mensen bang zijn voor verandering.”

VEILIGE BASIS

Als de coronacrisis uitbreekt, slaat de onzekerheid bij Madelon toe. “Ik had een jaarcontract, dat vond ik best spannend. De wereld was een en al onzekerheid. Toch kreeg ik een vast contract. Het was een bevestiging: TPS is blij met mij. Dat voelde veilig en bood mij zekerheid.” Toch gooit de coronacrisis ook bij Madelon roet in het eten. Ze verlaat noodgedwongen Aon, maar kan direct aan de slag bij een beleggingsbank. “Waar één deur dichtgaat, gaat een nieuwe deur open. Om me heen zag ik mensen die écht zonder baan kwamen te zitten. Ik kon direct aan de slag met een nieuwe opdracht.”

Waar één deur dichtgaat, gaat een nieuwe deur open

Na twee weken vakantie begint Madelon aan haar nieuwe baan. “Door de coronacrisis werd er veel voor mij bepaald. De keuze die ik zelf maakte was: ik wil werken.” Niet veel later stapt Madelon over naar het frontoffice van een grote verzekeraar. “Deze stappen doorliep ik samen met een van mijn TPS-collega’s. Wij hebben het hier veel over gehad. Het overstappen en alle veranderingen waren soms best heftig. Een 40-urige werkweek op de klantenservice in combinatie met thuiswerken is een pittige mix.” Toch heeft Madelon veel geleerd van haar tijdelijke opdracht in de financiële sector. “Ik leerde met verschillende typen klanten omgaan en gesprekstechnieken toe te passen.”

Madelon vindt niet alleen steun bij haar collega’s, maar ook bij haar projectmanager Jasmijn. “Door dat uitstapje besefte ik me dat ik de zorg onwijs miste. Het is laagdrempeliger om dit bij TPS aan te geven dan bij een opdrachtgever. Bij TPS kan je daar eerlijk over zijn.” Madelon geeft aan bij haar projectmanager dat zij niet op haar plek zit. “Jasmijn neemt mij echt serieus, kijkt met me mee en luistert naar me. Ik wilde graag weer terug naar een opdracht in de zorg.”

KANSEN PAKKEN

En die volgende opdracht komt er, want niet veel later gaat Madelon aan de slag bij verzekeraar a.s.r. Een kans die ze met beide handen aanpakt. “Het is zowel de perfecte combinatie van mijn opleidingsachtergrond en de zorg, als tussen front- en backoffice. Bij Aon had ik een backofficefunctie en in de financiële sector een frontofficefunctie. Ik wilde de combinatie. Als claimmanager bij a.s.r. heb ik een functie richting arbeidsongeschiktheid bij een organisatie die beter bij mij past. Ik ben op mijn plek terechtgekomen.”

Bij a.s.r. is Madelon het aanspreekpunt voor mensen die door ziekte of een ongeval niet kunnen werken. Ze stelt de mate van arbeidsongeschiktheid vast en beoordeelt dit volgens de polisvoorwaarden. Als een spin in het web schakelt ze met verschillende partijen. “Ik heb een regisseursrol en dat past goed bij mij.” Madelon overziet alles, hakt knopen door en durft verantwoordelijkheid te nemen voor haar beslissingen. Ze werkt hierbij samen met een medisch adviseur en een arbeidsdeskundige die haar adviseren. “Ik vind samenwerken belangrijk, maar wil wel ergens verantwoordelijk voor zijn. Laat mij het maar uitzoeken.”  

Madelon voert veel gesprekken die haar bijblijven. “Dan denk ik ’s avonds op de bank: zo kan het dus ook.” Het zijn soms schrijnende en heftige verhalen. “Iemand met twee jonge kinderen en een partner die in een burn-out zit. Of iemand met kanker die uitbehandeld is. Bij deze mensen merk je wat het voor hen betekent als jij ze snel kunt helpen en regelmatig telefonisch contact met hen opneemt. Daar krijg ik energie van. Als iemand beter is en ik voer een eindgesprek, dan vind ik het fijn om te horen dat het weer goed gaat. Ik krijg veel fijne reacties. Mensen staan ervan te kijken hoever een verzekeraar gaat in het bieden van hulp.” 

Mensen helpen zat er al vroeg in bij Madelon. Als kind is Madelon altijd onder de mensen en niet bang om op iemand af te stappen. “Van jongs af aan zeiden mensen tegen mij: jij moet iets sociaals doen. Ik erger me aan onrecht binnen de zorg. In mijn privésituatie heb ik gezien dat dingen heel slecht geregeld werden. Ik denk dat dit onbewust heeft bijgedragen aan het feit dat ik de zorg in wilde en dingen binnen deze sector wilde verbeteren.”

PERSOONLIJKE GROEI

“Door de workshops en trainingen van TPS leerde ik niet alleen om dingen aan te geven, maar ook om voor mezelf op te komen. Ik weet nu beter hoe ik met weerstand om kan gaan binnen een team.” Na de DISC-test begrijpt Madelon beter hoe haar collega’s communiceren op de werkvloer en hoe dit samenhangt met haar persoonlijkheid. “Ik dacht, volgens mij ben ik een softie. Uit de test bleek dat ik dominanter en assertiever ben dan dat ik dacht. Dat heeft me wel verbaasd.”

Madelons motto is doorpakken. “Ik ben nooit klaar met leren. Ik volg nu deeltijd de master Innovatie in Zorg en Welzijn.” Na deze opleiding kan Madelon zorginhoudelijke en bedrijfskundige inzichten zo combineren en toepassen dat ze de kwaliteit van leven van cliënten kan verbeteren. “Hopelijk kan ik na deze opleiding een rol op me nemen waar ik aan de achterkant dingen kan veranderen, waar mensen aan de voorkant wat van merken. Processen verbeteren bijvoorbeeld.”

Hoewel Madelon op een natuurlijke manier haar verhaal vertelt, is er één ding waar ze nog aan wil werken: presenteren. “Dat vind ik het verschrikkelijkste wat er is.” Ze weet alles prima onder woorden te brengen, maar zodra ze voor een groep staat vindt Madelon dit al lastiger. “Ik probeer het te ontwijken, maar ik werk ernaartoe om het gewoon te doen. Tijdens mijn opleiding word ik er regelmatig toe gezet om te presenteren.”   

Terugkijkend naar haar tijd bij TPS beseft zij dat zij een hoop heeft geleerd tijdens haar traineeship. “Vooral dat als dingen anders lopen dan gepland, dit ook positief kan uitwerken.” Dat ervaart Madelon zelf ook op haar opdrachten. “Mijn advies aan TPS’ers is dan ook: sta open voor nieuwe dingen. Zo krijg je de meeste kansen.”

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen