De Covid-19-pandemie vormde geen gemakkelijke tijd voor starters op de arbeidsmarkt. Maar voor Rik is de start van zijn carrière comfortabel. “Via TPS kon ik meteen aan de slag als hypotheekacceptant bij Nationale Nederlanden. Hier zat ik goed op mijn plek en werkte ik gezellig samen met een groepje TPS’ers. Daarnaast kon ik thuiswerken en zo gemakkelijk mijn privé- en werkleven combineren.”
“Toen de coronacrisis over was en we weer naar kantoor mochten, bleven veel mensen thuiswerken. Ik vond het heel fijn om weer op kantoor te zitten en op die manier sociaal contact te hebben. Mijn wereld was best klein gekomen en de muren kwamen op me af. Daarom ben ik begin 2023 van Utrecht naar Amsterdam verhuist. Utrecht was comfortabel, Amsterdam is druk. Soms ben ik een half uur aan het fietsen in dezelfde stad, terwijl ik van mijn sokken wordt gereden door alle elektrische fietsen.”
Dat is niet het enige waar Rik begin dit jaar verandering in brengt. Hij geeft bij zijn people manager Els aan dat hij toe is aan een functie waarin het sociale aspect meer naar voren komt. Al snel komt accountmanager Bas bij hem in de lucht en ontstaat het plan om te solliciteren op de functie van accountmanager bij Nationale Nederlanden. “TPS denkt actief met je mee en helpt wanneer nodig. Samen met Bas heb ik me niet alleen verdiept in de functie, maar ook in de mensen waar ik tijdens het solliciteren mee te maken zou krijgen. Dat zorgde voor een optimale voorbereiding op de sollicitatieprocedure: vier rondes, met casuïstiek en een test. Ik dacht: ik probeer het gewoon.”
Jump! Een sprong in het diepe. “Ik vond het altijd al leuk om ergens in te duiken. Toch dacht ik dat dit een té grote stap zou zijn. Zo’n andere rol, zo’n andere wereld.” Hoe hij toch de uitdaging is aangegaan? “Ik kan me goed redden in nieuwe situaties en ben overtuigd van mijn eigen kunnen. Natuurlijk weet ik niet alles, maar het is niet erg om toe te geven dat je iets niet weet. Kortom, ik kon mezelf wel aanpraten dat ik een goede accountmanager zou zijn.”
Wat maakt iemand een goede accountmanager, vraag je je af. Rik: “Voor mij zijn de vijf belangrijkste eigenschappen van een goede accountmanager: resultaatgericht, communicatief vaardig, proactief, oprechte interesse en een flinke dosis lef en zelfvertrouwen. Het belangrijkste is dat je klantrelaties onderhoudt en weer nieuwe opbouwt en dat je goed luistert naar de wensen en behoeften van deze klanten." Nationale Nederlanden ziet deze eigenschappen terug in Rik en neemt hem vast in dienst als accountmanager.
Als accountmanager inkomen collectief verkoopt Rik inkomensverzekeringen. Als mensen arbeidsongeschikt raken wil hij er voor hen zijn. Hij neemt contact op met adviseurs, kijkt wat zij nodig hebben en biedt hun de nodige producten aan. “Ik haal veel energie uit het contact met relaties en tegelijkertijd kwetsbare mensen helpen. Ik ben blij dat ik in zo’n dynamische omgeving werk, zo blijf je aanstaan. Je staat altijd paraat, want je kan heel de dag gebeld worden. Je kan voor deze functie beter geen bel-angst hebben.”
Verhuizen, van baan switchen, diploma’s halen, Rik lijkt niet meer te stoppen. Of dat allemaal niet wat veel van het goede is? “Ik zorg dat ik de balans houd tussen mijn werk- en privéleven. Vroeger moest ik doordeweeks bijkomen van het weekend. Nu kom ik in het weekend bij van mijn werkweek. Mijn weekenden zijn rustig, dat vind ik heerlijk. Ik zit nu precies tussen een bore out en burn out in.”
“Bij TPS kon ik mezelf versneld ontwikkelen. Ik volgde regelmatig uitdagende opleidingen en workshops, zodat ik iedere keer een stap verder kwam. Gelukkig staat persoonlijke ontwikkeling bij Nationale Nederlanden ook hoog in het vaandel, zoals ik vanuit TPS gewend ben.” Rik volgt binnenkort een 3-daagse training ‘presenteren’ en is druk bezig om na zijn Wft-diploma ‘Hypotheken’ ook ‘Inkomen’ te behalen. “Ik studeer in de trein als ik naar het kantoor in Den Haag ga.”
Zijn vijfjaren plan heeft Rik al klaarliggen. “Ik wil mezelf ontwikkelen tot volwaardig accountmanager. Een goede relatie opbouwen met klanten en collega’s. De producten en het socialezekerheidsstelsel van Nederland leren kennen. Mijn doel is om andere accountmanagers verder te helpen. Dit wil ik doen door expert te worden op een bepaald gebied en dit te verspreiden op de afdeling en uit te leggen aan collega’s. Ik houd van andere mensen helpen.”
“Voordat ik bij TPS in dienst kwam, was ik nooit bezig met terug- en vooruitkijken. Nu ben ik actief bezig met zelfreflectie, wat ik goed kan gebruiken bij mijn huidige job. Als ik dit werk meteen na mijn studie had gaan doen, vanaf 0 had moeten beginnen, dan had het heel erg wennen geweest… TPS was voor mij de perfecte voorbereiding op het werkende leven.”
“Nu ik officieel in dienst ben bij Nationale Nederlanden, mis ik TPS wel heel erg. Niet alleen de ondersteuning, bijvoorbeeld mijn gesprekken met persoonlijke coach Els. Maar ook alle evenementen. Gelukkig sta ik op de reservelijst van het bedrijfshockeyteam voor deze zomercompetitie. Zo sta ik deze zomer toch nog op het veld om TPS te vertegenwoordigen. Ik verheug me al op de derde helft met mijn oud-collega’s. Game on!”
Enthousiast over TPS?