Mariëlle en Charlotte zitten lachend in de moderne bedrijfskantine van een grote bank. Onlangs kregen ze goed nieuws: ze worden ‘overgenomen’ door hun opdrachtgever. Mariëlle legt uit: ‘’We werkten allebei namens TPS bij een grote bank in Amsterdam. Hier hebben we goed kunnen laten zien wat we in huis hebben, want de opdrachtgever was erg tevreden over ons. Door de overname houden we dezelfde functie, maar treden we in dienst bij de opdrachtgever in plaats van bij TPS.’’ Dit is natuurlijk super positief, want de match tussen professional en opdrachtgever was hier zo groot, dat er nu een blijvend dienstverband is aangeboden.
Back to the start
Eerst terug naar het begin. Mariëlle en Charlotte begonnen hun traineeship drie jaar geleden, toen ze allebei nog niet zoveel werkervaring hadden. ‘’We hebben allebei Management, Economie en Recht gestudeerd’’, vertelt Charlotte. ‘’Ik ging na mijn studie aan de slag als intercedent, maar merkte al snel dat dit niet mijn ding was. De nadruk lag heel erg op commercie. Daarna heb ik nog een tijd gewerkt aan procesoptimalisatie bij een grote energiemaatschappij, tot TPS op mijn pad kwam.’’
Mariëlle werkte in haar woonplaats Purmerend bij een kledingwinkel, toen zij besloot dat het tijd was voor een nieuwe stap. Ze ging werken bij de klantenservice van een woningcorporatie. ‘’Hier ben ik op een gegeven moment doorgegroeid naar de verkoopafdeling’’, vertelt Mariëlle. ‘’Dat was heel leuk, maar na een tijd wilde ik wat anders, ik wilde mezelf meer ontwikkelen. Via Monsterboard werd ik benaderd door TPS. Ik besloot dat dit een goede kans was en ging het gesprek aan. Niet veel later kon ik beginnen!’’
Charlotte: ‘’Zelf ben ik begonnen met het traineeship omdat ik bij verschillende bedrijven wilde kijken. Ik wist nog niet wat voor soort bedrijf bij mij paste en hoopte er op deze manier achter te komen. De mogelijkheden van de traineeships bij TPS sloten goed aan op de MER. Bovendien vond ik de opleidings- en ontwikkelmogelijkheden wel interessant.’’
Jonge professionals
Nadat ze allebei de benodigde Wft-diploma’s haalden in de klas van TPS, kon het avontuur beginnen. Charlotte en Mariëlle startten bij een hypotheekverstrekker in Hoorn. Volgens Charlotte was dat best een uitdaging: ‘’We kwamen daar als jonge mensen tussen alle vaste medewerkers. Als nieuwkomers hadden we een hoop ideeën over hoe dingen anders of sneller zouden kunnen.’’ Mariëlle vult aan: ‘’Af en toe was dat wel lastig, omdat niet iedereen daar positief tegenover stond en collega’s bang waren voor verandering. Gelukkig heeft Sandra, die toen onze projectmanager was, ons goed begeleid en leerden we hoe we anderen mee konden nemen in nieuwe ideeën, zodat we daar samen mee aan de slag konden gaan.’’
Mariëlle: ‘’We waren allebei hypotheekacceptant. Dit houdt in dat je contact hebt met een hypotheekadviseur, die stukken van de klant aanlevert. Wij vormden de schakel tussen de hypotheekadviseur en de geldverstrekker en beoordeelden de bewijsstukken voor een hypotheek.’’ Charlotte vult aan: ‘’Het was een hele leuke eerste opdracht, we kregen een goede opleiding en hebben veel geleerd. Er was veel contact met de klant via de adviseur en de dagen waren lekker afwisselend.’’
Volgende stap
Als ze allebei het gevoel hebben dat ze uitgeleerd zijn op deze opdracht, is het tijd voor een volgende stap. Een grote verzekeraar in Amsterdam vormt hun tweede opdracht. Hier vervullen ze beiden verschillende rollen. Hun persoonlijke band groeit steeds verder. Mariëlle vertelt: ‘’Met Charlotte is het anders dan met andere collega’s, we kunnen het goed met elkaar vinden. We lunchen vaak samen en als er een gezellige borrel is, zoeken we elkaar altijd even op.’’ Charlotte glimlacht: ‘’Toen ik ging trouwen, was Mariëlle er ook bij. We hoeven maar één blik uit te wisselen en we weten al hoe het met de ander gaat. Het is echt fijn om zo’n collega te hebben.’’
Op een gegeven moment gaat Charlotte van de verzekeraar naar de bank waar ze nu werkt. Mariëlle heeft het een keer met haar over deze opdracht en de opleidingsmogelijkheden. ‘’Ik hoorde van Charlotte over deze opdracht’’, vertelt Mariëlle, ‘’en het leek me meteen al heel tof. Toen heb ik dat bij TPS aangegeven en ben ik er ook heen gegaan.’’ De dames werken nu allebei op een andere afdeling. Charlotte werkt op de reviewafdeling, waar het team werkt om bestaande klanten van de bank periodiek te scannen. Er is namelijk een maatschappelijk belang om witwassen en financiering van terrorisme tegen te gaan. Mariëlle zit in het onboarding-team, zij doet onderzoek naar nieuwe klanten van de bank.
‘’Het is echt een speurtocht naar wat het belang van de klant is’’, legt Mariëlle uit. ‘’We kijken of bedrijven bijvoorbeeld belasting proberen te ontwijken of geld willen witwassen. Het is heel leuk om dit uit te pluizen, elke case is weer anders.’’ Charlotte: ‘’Vooral het contact met de klant maakt dit werk zo leuk. Het is niet alleen maar naar je computer staren, maar de gehele case behandelen, van het begin tot het eind.’’
Toekomst
Nu gaan Mariëlle en Charlotte een mooie toekomst bij de bank tegemoet en kunnen zij met een goed gevoel terugkijken op hun traineeship. ‘’Ik heb vooral veel geleerd van de verschillende werkvormen en verschillende bedrijven’’, begint Mariëlle. ‘’En ik heb mezelf beter leren kennen. Ik heb een eigen mening en zeg snel wat ik ergens van vind. Ik heb geleerd om mezelf af en toe hierin af te remmen.’’ Charlotte knikt: ‘’Je leert tijdens het traineeship veel verschillende bedrijfsculturen kennen en zo leer je wat er bij je past. Hier heb ik echt mijn plek gevonden. Dat is het mooie bij TPS: er is niet één einddoel waar je allemaal op af streeft, je moet echt zelf kijken wat er bij je past. Iedereen heeft dan wel dezelfde achtergrond en kennis, maar wat je er mee wil doen en waar je heen wilt, verschilt per persoon.’’
‘’Ik zie een mooie toekomst bij deze werkgever tegemoet’’, vertelt Mariëlle opgewekt. ‘’Voor nu wil ik verder groeien in deze functie, wie weet groei ik door naar een andere afdeling of functie. Ik heb er in ieder geval zin in!’’ Charlotte: ‘’Als er iets is dat ik heb geleerd, is het wel dat je niet moet zitten wachten tot de kansen op je af komen. Je moet aangeven wat je wil, op mensen afstappen en het beste uit jezelf halen. Dan kom je verder.’’ Mariëlle is het hiermee eens: ‘’Kansen moet je zelf pakken. Maar heb ook geduld met jezelf: je bent geen manager na één week, dat moet groeien. Gun jezelf die tijd om te groeien en je te bewijzen. Dan komt het zeker goed!’’
Wil jij net als Mariëlle en Charlotte je eigen carrière vormgeven?