arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Werken
Banken & Verzekeren

Hypotheekadvies via de webcam

#Hypotheken #Traineeship #ontwikkeling
Hypotheekadvies webcam
In mijn inbox krijg ik een uitnodiging voor een hypotheekadviesgesprek. Een paar dagen later zit ik klaar achter mijn laptop, wanneer hypotheekadviseur Fabian breed grijnzend in mijn beeld verschijnt. Dat dit een professionele videosetting is, valt meteen te zien: er is goede verlichting, er is nagedacht over de achtergrond en Fabian is in HD te zien. “Zo doen wij dat dus, advies per video!”

Al tijdens zijn studie ontdekt Fabian dat hij werken in de financiële dienstverlening interessant vindt. “Tijdens mijn studie Management, Economie en Recht volgde ik de minor bank- en verzekeringswezen. Daar heb ik veel Wft-diploma’s gehaald. Ik heb stagegelopen bij een grote bank, maar schrok van de schriftelijke vastlegging. Ik was meer met administratie bezig, dan dat ik klanten aan het helpen was.” 

Voordat zijn werkende leven definitief zal beginnen, wil Fabian eerst op reis. Vandaar dat hij na het afstuderen blijft hangen bij zijn studentenbijbaan, om nog even goed te sparen. Na een half jaar vertrekt hij naar Thailand om hier vrijwilligerswerk te doen. “Ik wilde echt iets doen, want van drie maanden stilzitten word ik niet gelukkig. Ik heb onder andere Engelse les gegeven op een basisschool.” Als hij weer terug gaat naar Nederland, kan hij niet meteen een geschikte baan vinden. Vandaar dat hij in de horeca aan de slag gaat.

Emigreren naar Londen

“Een vriend van mij werkte bij een effectenbemiddelaar in Londen en vertelde dat ze daar mensen zochten die Nederlands spraken. Ik stuurde mijn cv op en niet veel later hoorde ik dat ik kon emigreren.” Fabian gaat aan de slag als belegger, zonder hierbij advies te geven. “Via de website van het bedrijf kon je geld beleggen, de mensen achter de website kopen voor jou een aandeel. Als de trade er niet door kwam, kreeg ik een melding, bevroor ik de order en zorgde ik ervoor dat de deal toch door kon gaan. Officieel werd ik aangenomen om de Nederlandse markt te bestormen, maar toen ik eenmaal aan het werk was moest ik ineens de Engelse klanten oppakken. Mijn Engels heb ik wel naar een volgend niveau getild, dat was wel een voordeel.”

De tijd verstrijkt en Fabian merkt langzaam steeds meer dat hij niet happy is met zijn baan. “Ik vond het werk inhoudelijk niet leuk. De bedrijfscultuur sprak mij niet aan: je hoorde het alleen als je iets fout had gedaan. Ik besloot om weer terug te gaan naar Nederland.” In deze periode heeft hij wel een wijze les geleerd: “Je kunt geen fouten maken, het komt wel goed. Voorheen twijfelde ik veel: maak ik de goede keuze, komt het wel goed? Maar ook als het niet de ‘goede’ keuze is, betekent dat niet het einde van de wereld. Toen ik naar Engeland vertrok, kende ik alleen die ene vriend. Ik ben echt uit mijn comfortzone gegaan. Uiteindelijk was het niet mijn droombaan, maar dat is helemaal niet erg.”

Iedere klant heeft weer een andere vraag en een eigen verhaal. Dat maakt het mooi.

Terug naar Nederland

“In Engeland was ik al op zoek naar een nieuwe baan in Nederland. Ik kreeg een bericht van TPS via Monsterboard. Ik had er meteen een goed gevoel bij en wilde graag de knoop doorhakken. Dus dat heb ik gedaan en vervolgens ben ik teruggegaan naar Nederland.” Fabian begint zijn loopbaan op de hypotheekafdeling van een grote bank. Binnen deze functie heeft hij veel klantcontact. “Mensen belden mij met vragen over hun hypotheek. Het was een drukke periode, waarin de wachtrijen voor een telefonisch gesprek erg lang waren. Het was niet mijn droombaan, maar dat wist ik voordat ik begon. Ik zag het als mijn eerste stap en hierna zou ik meer stappen gaan maken. Iedereen belt met een ander verhaal, dus hier heb ik veel van geleerd.”

Na een periode neemt hij inderdaad de volgende stap: hij gaat werken op de afdeling die zich bezighoudt met aflossingen van rente. Hier begint hij met telefonisch klantcontact, maar later pakt hij steeds meer andere werkzaamheden op. “Na verloop van tijd handelde ik de klachten van klanten af. Het was eigenlijk mijn doel om die werkzaamheden op te pakken, dus op het moment dat ik dat bereikt had, ging ik weer verder kijken.”

Een oud-collega vertelde hem over zijn functie bij als video-hypotheekadviseur. “Het sprak me meteen aan, omdat je dan aan de slag gaat als hypotheekadviseur en klanten echt verder kan helpen.” Als hij aangeeft dat hij interesse heeft, mag Fabian een paar dagen daarna meteen op gesprek komen. De uitkomst is positief en niet veel later stapt hij een ander kantoor van dezelfde bank binnen. 

Moderne manier van advies geven

“Op deze afdeling geef je advies via chat en webcam. Ik schrijf een advies en maak ik offertes voor hypotheken op. Daarnaast wordt er van mij verwacht dat ik een netwerk creëer en leads genereer.” Een uitdagende functie dus, die gedragen wordt door de laatste technologieën. Digitaal hypotheekadvies is voor veel mensen nieuw. “Sommige mensen moeten over de streep worden getrokken om het adviesgesprek digitaal te voeren. Maar als ze mij nu eenmaal op hun computerscherm zien, zijn ze enthousiast. Het is echt alsof je bij elkaar op de koffie bent, maar dan zonder de koffie.”

De eerste keer dat Fabian plaatsneemt voor de camera, is toch best spannend. “Mijn manager zat ernaast en ik was bloednerveus. Ik was vooral bang dat de klant dingen zou vragen die ik niet wist. Uiteindelijk was hij gelukkig erg tevreden en kon ik hem goed verder helpen. Hiervoor had ik een opleiding gevolgd en ik heb een tijd meegeholpen bij HSP, het Hypotheek Service Punt.” 

Momenteel is Fabian bezig met het opstellen van zijn eerste offerte: “Dat geeft wel echt een kick, dat je advies uitbrengt en vervolgens de offerte kan opsturen. De offerte wordt eerst nog door een aantal mensen gecheckt, dus het is wel tof als hij erdoorheen komt. Daarnaast vind ik de gesprekken echt heel leuk, iedere klant heeft weer een eigen verhaal en een andere vraag. Dat maakt het mooi.” 

Lid van de ondernemingsraad

Als hij zijn webcam uitzet, rijdt Fabian één keer in de maand naar het hoofdkantoor van TPS in Amsterdam. Hier woont hij de vergaderingen bij van de ondernemingsraad. “Ik wilde graag iets naast mijn werk doen, als nevenactiviteit. Dat heb ik tijdens mijn studie ook altijd gedaan. Door lid te zijn van de OR, leer ik mijn collega’s beter kennen en blijf ik op de hoogte van wat er speelt binnen TPS.” Nu is de groep vooral bezig met de nieuwe bonusregeling. “Als collega’s iets willen veranderen, kunnen ze naar ons toekomen en gaan wij ermee aan de slag. Je kunt altijd contact met ons opnemen en input geven, die we meenemen tijdens ons overleg.”  

Fabian heeft in ieder geval genoeg uitdagingen voor zichzelf gecreëerd. De afgelopen tijd heeft hij veel ontwikkelingen doorgemaakt en bij iedere stap weer meer geleerd. Die trend gaat hij zonder twijfel de komende jaren voortzetten! 

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen