arrow icon-arrow-slider
Leren

Zes tips om je slaapritme te verbeteren

#Healthy #Gezondheid #Slaapritme
Zes tips om je slaap te verbeteren TPS
Sporten en gezond eten is voor veel mensen belangrijk en wordt steeds vaker onder de aandacht gebracht. Een redelijk nieuwe trend is om de focus naast sporten en eten ook te leggen op je slaapritme. Want je kan nog zoveel trainen en gezond eten, als je niet goed slaapt heeft het toch minder effect. Wat kan je doen om je slaapritme te verbeteren? TPS zocht het voor je uit.

1. Gebruik een sleeptracker
Waarschijnlijk ken je de activity trackers al, slimme technologie die je inzicht geeft in hoeveel en hoe vaak je beweegt. Veel van die trackers zijn ook uitgerust met een functie om je slaap bij te houden. Dat kan zeker nuttig zijn, omdat je op die manier achter je slaappatroon komt. Misschien ga je bijvoorbeeld wel standaard te laat naar bed, zonder dat je het zelf doorhebt. Of word je elke nacht rond dezelfde tijd wakker. Aan de hand van deze gegevens krijg je een beter beeld van je eigen gewoontes en kun je deze aanpassen. Wil je liever geen activity tracker aanschaffen? Dat is geen probleem, je hebt ook apps op je telefoon die je slaap bijhouden (zie punt hieronder).

2. Tweak je slaapritme
Je slaap is ingedeeld in verschillende fases, waarbij je licht of juist zwaar slaapt (REM-slaap). Iedere fase duurt ongeveer 90 minuten, anderhalf uur dus. Door je ritme te tweaken en rond een bepaalde tijd te gaan slapen, word je niet midden in een fase wakker, maar tussen twee verschillende fases in. Dit zorgt ervoor dat je met meer energie wakker wordt. Zoek in de appstore naar apps zoals 'Sleep Cycle alarm clock' of de 'Sleep Better Sleep Tracker' van Runtastic.

Wist je trouwens dat iPhones een standaard functie hebben om je wekker op tijd te zetten? Open op je iPhone de klok-applicatie en klik op ‘bedtijd’. Hier kun je vervolgens aangeven hoe laat je wakker wil worden, wanneer je herinnerd wil worden aan de juiste bedtijd en op welke dagen je wekker af moet gaan. Ook houdt je iPhone je slaap bij.  

Bedtijd iPhone
Bron: Appletips

3. Verminder stress
Duurt het elke keer uren voordat je in slaap valt of word je vaak in paniek wakker ’s nachts? Dat is een teken van stress. Zorg ervoor dat je stressvrij gaat slapen. Schrijf bijvoorbeeld je piekergedachten op in een dagboek, zodat je ze zelf kwijt bent. Of luister naar rustige muziek voordat je gaat slapen, waardoor je lichaam al in de chillmodus gaat staan. 

4. Vermijd schermen voordat je gaat slapen
Je kent het wel: je wil gaan slapen, maar eerst nog even je Instagramfeed checken, je vrienden een appje sturen en de laatste video’s op Dumpert kijken. Je telefoonscherm straalt fel kunstmatig licht uit, waardoor je hersenen actief blijven. Probeer de schermen eens uit je slaapkamer te verbannen en kijk naar het effect. Waarschijnlijk val je veel sneller in slaap!

5. Sport niet voor het slapen
Sporten en bewegen is natuurlijk super goed voor je. Doe het alleen niet vlak voordat je gaat slapen: het maakt je juist wakker en energiek. Zorg ervoor dat je ontspannen gaat slapen. Matig intensief bewegen kan natuurlijk wel, zo kun je prima een korte wandeling maken of een aantal yoga-oefeningen doen. Deze manieren van bewegen zorgen er juist voor dat je je ontspant. 

Somnox slaaprobot
Bron: DutchCowboys

6. Koop een slaaprobot
Oké, je moet er even voor sparen, maar dan heb je ook wat: in samenwerking met Auping ontwikkelde Somnox een speciaal slaaprobot. Dit is een zachte ‘knuffelrobot’ die je helpt om beter in slaap te vallen, in slaap te blijven en fris wakker te worden. Dit doet de robot onder andere door een menselijke ademhaling te simuleren en geluiden (meditatie, muziek en hartslag) af te spelen. Door de rustige ademhaling van de Somnox ga je zelf ook rustiger ademen en word je steeds meer ontspannen. De geluiden die de robot maakt, zorgen ervoor dat je in slaap valt en stoppen vanzelf als je slaapt. 

Je kunt deze robot aanschaffen via crowdfundingsite Kickstarter.  

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen