Tips voor een beter LinkedIn-profiel

Profielfoto
Je profielfoto geeft de bezoekers van je profiel een eerste indruk van wie jij bent. Om een goede indruk te maken, is het belangrijk om een foto te hebben die jouw professionaliteit benadrukt. Houd hierbij rekening met het volgende:
- Gebruik een zakelijke foto, dus geen vakantie- of festivalfoto’s waarop je met een glas bier in je handen staat;
- Zorg ervoor dat je geen zonnebril op hebt op je profielfoto. Iemand kan dan niet goed zien wie je bent;
- Jouw foto moet een indruk geven van jou, zorg er dus voor dat jij alleen op deze foto staat (dus geen groepsfoto’s of foto’s waar andere mensen van afgesneden zijn);
- Een professionele foto laten maken is zeker aan te raden. Een fotograaf maakt toch net een andere foto dan een vriend of vriendin.
Samenvatting
Niet iedereen heeft een samenvatting op zijn of haar profiel staan, maar het is juist zo belangrijk om er een te hebben. Een recruiter kan zo in een oogopslag zien wie je precies bent en waar jij energie van krijgt. Eigenlijk kun je je samenvatting zien als jouw digitale elevator pitch. Hoe maak je nu een goede samenvatting?
- Schrijf een persoonlijk stuk. Een bezoeker wil immers meer weten over jou;
- Zorg ervoor dat jouw drijfveren duidelijk zijn. Geef antwoord op vragen zoals: wat geeft je energie? Wat vind je het leukste om te doen?);
- Beschrijf een paar (positieve) eigenschappen van jezelf;
- Maak je bezoeker duidelijk op welke manier ze contact met je kunnen opnemen.
Functietitel
De functietitel die op je profiel staat, zorgt ervoor dat je makkelijk vindbaar bent op die term. Zorg er dus voor dat jouw functietitel relevant is en de juiste zoekterm bevat. Bijvoorbeeld: ben je data-analist, kies dan voor ‘data-analist’ als titel en niet voor ‘datagoeroe’ of 'datalover', want dat zijn niet de termen waar mensen op zoeken. Heb je momenteel geen baan en ben je op zoek naar werk? Zet dan in je functietitel dat je op zoek bent + de functie die je graag wil bekleden. Bijvoorbeeld: ‘Hans Blok – zoekt een baan als data-analist’. Zo kunnen recruiters jouw profiel vinden als ze dit zoekwoord intoetsen.
Functiebeschrijving
Voeg jouw werkervaring toe aan je profiel, zodat bezoekers kunnen zien waar je hebt gewerkt en wat je precies hebt gedaan. Ook stages kun je vermelden als werkervaring. Zorg voor een heldere omschrijving bij iedere baan die je hebt gehad. Vermeld in ieder geval welke functie je had en wat je werkzaamheden/verantwoordelijkheden waren. Wees hierbij eerlijk: net als op je CV.
Met deze tips heb je binnen enkele minuten je LinkedIn-profiel al verbeterd. Veel succes met het aanpassen van je profiel!