Je profielfoto geeft de bezoekers van je profiel een eerste indruk van wie jij bent. Om een goede indruk te maken, is het belangrijk om een foto te hebben die jouw professionaliteit benadrukt. Houd hierbij rekening met het volgende:
Niet iedereen heeft een samenvatting op zijn of haar profiel staan, maar het is juist zo belangrijk om er een te hebben. Een recruiter kan zo in een oogopslag zien wie je precies bent en waar jij energie van krijgt. Eigenlijk kun je je samenvatting zien als jouw digitale elevator pitch. Hoe maak je nu een goede samenvatting?
De functietitel die op je profiel staat, zorgt ervoor dat je makkelijk vindbaar bent op die term. Zorg er dus voor dat jouw functietitel relevant is en de juiste zoekterm bevat. Bijvoorbeeld: ben je data-analist, kies dan voor ‘data-analist’ als titel en niet voor ‘datagoeroe’ of 'datalover', want dat zijn niet de termen waar mensen op zoeken. Heb je momenteel geen baan en ben je op zoek naar werk? Zet dan in je functietitel dat je op zoek bent + de functie die je graag wil bekleden. Bijvoorbeeld: ‘Hans Blok – zoekt een baan als data-analist’. Zo kunnen recruiters jouw profiel vinden als ze dit zoekwoord intoetsen.
Voeg jouw werkervaring toe aan je profiel, zodat bezoekers kunnen zien waar je hebt gewerkt en wat je precies hebt gedaan. Ook stages kun je vermelden als werkervaring. Zorg voor een heldere omschrijving bij iedere baan die je hebt gehad. Vermeld in ieder geval welke functie je had en wat je werkzaamheden/verantwoordelijkheden waren. Wees hierbij eerlijk: net als op je CV.
Met deze tips heb je binnen enkele minuten je LinkedIn-profiel al verbeterd. Veel succes met het aanpassen van je profiel!
Wil jij eens sparren over jouw LinkedIn-profiel?