arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Leren

Participeren is belangrijk én leuk

#ontwikkeling #Student #Participeren
Fady TPS
Fady is student Bedrijfseconomie en zit nu in zijn tweede jaar. Voor zijn opleiding doet hij onderzoek bij TPS, dat zich richt op de motivatie van young professionals. Fady houdt het hier niet bij: al een aantal jaar zet hij zich actief in voor jongeren. Bijvoorbeeld bij de gemeente Den Haag, waar hij ambassadeur is voor Haagse jongeren. Of bij Unicef, waar hij gastlessen geeft. Lees hieronder zijn bijzondere verhaal.

Toen Fady zeven jaar was, verhuisde het gezin van Egypte naar Nederland. Hier moest hij helemaal opnieuw beginnen. Fady vertelt: “We hebben alles achtergelaten in Egypte. Ons huis, onze vrienden en de familie. Het was zwaar om hier afstand van te nemen en naar een land te gaan dat we helemaal niet kenden. Ik wist niet wat ik kon verwachten en vond de Nederlandse taal moeilijk om te leren.” Toch weet hij dit snel te overwinnen, mede dankzij de mentaliteit van zijn familie. “Ik heb vanuit huis altijd meegekregen om nieuwsgierig te zijn en dingen uit te zoeken. Je bent nu hier, dus zorg ervoor dat je weet wat je rechten en plichten zijn en dat je die ook nakomt.” 

Zijn missie om iets waardevols aan de maatschappij bij te dragen, ontstaat tijdens als hij scholier is op de middelbare school. “Ik ben twee keer gezakt voor mijn eindexamens”, legt Fady uit. “Toen heb ik veel hulp gekregen van mijn decaan, die echt met mij begaan was.  Dat zette me aan het denken: niet iedereen heeft een goede decaan en krijgt deze hulp. Ik besloot dat ik zelf anderen kon helpen en ben Haagse jongeren ambassadeur geworden. Nu ben ik me bewust van zaken die spelen in het onderwijs en hoe we dit kunnen verbeteren.”

Voor Fady is ‘het onderwijs verbeteren’ niet zomaar een statement, hij heeft namelijk genoeg ideeën hoe men dit aan kan pakken. “Ik heb zelf gemerkt dat er weinig aandacht is voor de individuele student. Dit moet veranderen, bovendien moet er meer gewerkt worden aan de competenties die aangeleerd worden. Je leert nu veel uit een boek, maar niet over wat er nu daadwerkelijk om je heen gebeurt. Jongeren zouden echt gestimuleerd moeten worden om verder te kijken, in plaats van braaf het boek te lezen. Zij willen weten hoe het er écht aan toegaat in de praktijk en wat dan de samenhang is met de aangereikte theorie.”

Als voorbeeld noemt Fady de administratie en boekhouding van een bedrijf. “Op school krijg je les over hoe je een journaalpost maakt. Maar ik ben benieuwd: hoe gaat het er echt aan toe bij een bedrijf? Hoe doen zij dat, gebruiken ze die theorie die wij leren wel? Ik vind het belangrijk om een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en onderwijs en tussen de theorie en de praktijk. Laat studenten vaker meekijken in het bedrijfsleven, zodat zij weten wat ze moeten verwachten.”

Ik ontmoet nieuwe mensen en kom op plekken waar ik anders niet zou komen

Niet iedere student is net zo betrokken als hij. Fady’s motivatie is helder: “Nederland is een participatiesamenleving, waarbij je kunt participeren in je eigen omgeving. Ik moedig dat sterk aan bij jongeren. Wij krijgen de kans om mee te denken en verschillende vraagstukken op te lossen. Dat heb je niet overal; in Egypte is het bijvoorbeeld allesbehalve vanzelfsprekend. Ik heb lang in een dictatuur geleefd, waar het bijvoorbeeld niet normaal gevonden werd dat iedereen kon stemmen. In Nederland hebben we dat recht wel, waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Ik schrijf blogs voor de Haagse Hogeschool, om mijn visie te delen met andere jongeren. Participeren, op welke manier dan ook, is zo ontzettend belangrijk. Alleen dan kun je een verschil maken.”

Zelf doet hij dit actief bij de Haagse jongeren ambassadeurs en Unicef. “De Haagse jongeren ambassadeurs vormen een groep van enthousiaste jongeren, die de verbinding is tussen de gemeente en Haagse jongeren. De gemeente of een andere organisatie legt regelmatig een vraagstuk bij ons neer, waar wij over meedenken. Zelf richt ik me voornamelijk op het onderwijs en kijk ik naar budgetten voor bepaalde instellingen binnen Den Haag. Daarnaast geef ik namens Unicef gastlessen op basisscholen, bijvoorbeeld over kinderrechten of voedseltekorten in het buitenland. We zijn nu bezig om een sponsorloop te organiseren tegen kinderarbeid. Ik vind het zelf hartstikke leuk om te doen en zie er de meerwaarde van in. Ik leer er veel van op competentiegebied, ontmoet nieuwe mensen en kom op plekken waar ik anders niet zou komen.”

Dit jaar is een belangrijk jaar voor de gemeente Den Haag als het aankomt op jongerenparticipatie: The One Young World Summit vindt hier plaats. Vorig jaar reisde Fady met de gemeente af naar Columbia, waar de Summit toen werd gehouden. “We zijn toen een week in Columbia gebleven en hebben veel inspirerende verhalen gehoord. Tijdens de Summit spreken de ‘leaders of tommorow’ iedereen toe en krijgen zowel grote bedrijven als lokale initiatieven een podium. Er zijn veel interessante topics, zoals onderwijs, ondernemerschap, armoede, genderkwesties, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Eigenlijk komt alles wat nu speelt in de maatschappij naar voren.” Zelf zit Fady in de organisatie voor de editie van dit jaar. “Ik zit in het mediateam en zorg voor content en video. Daarnaast wil ik een rol spelen voor de Haagse Hogeschool tijdens het evenement.”

Fady TPS Haagse ambassadeurs

Het blijkt al dat stilzitten niks is voor Fady. Hoe combineert hij dit allemaal met zijn studie? “Goed plannen is belangrijk, net als tijd overhouden voor sport. Als je fit blijft, heb je de hele dag genoeg energie om andere dingen te doen. Vandaar dat ik drie tot vier keer in de week aan het sporten ben, of het nu voetbal, hardlopen of zwemmen is. Daar is discipline voor nodig, dat moet je uit jezelf halen.”

Iets betekenen voor de samenleving hoeft wat Fady betreft niet heel lastig te zijn. “Iedereen kan participeren. Kijk om je heen en wees je bewust van wat er in je omgeving gebeurt. Kies iets uit waar jij meer mee wil doen. Begin klein, bijvoorbeeld in je wijk of op je school. Kijk kritisch naar dingen die er gebeuren: hoe zou jij dit invullen? Wat is jouw mening hierover? Wees je hier bewust van en doe er vervolgens iets mee. Zo claim je jouw aandeel.”

Enthousiast over TPS? 

Lees één van onze andere verhalen