arrow icon-arrow-slider
Leren

Now is right on time

#Mindfulness #Elvira #Dare2BeHappy@Work
Elvira TPS
'Now is right on time': dat is mijn quote en één van de steeds terugkerende thema's in mijn les. Ik snap het niet wanneer mensen yoga als zweverig zien. Yoga zorgt er juist voor dat je meer leeft in dit moment en je met beide benen op de grond blijft staan. Door yoga te beoefenen, word je je steeds meer bewust van het moment waarin je op dat moment bent. Iets wat er op lange termijn voor zorgt dat je minder stress ervaart, je productiever bent en -misschien wel het allerbelangrijkste- dat je meer geniet.

Waarom krijg ik meer stress als ik niet in het nu leef, vraag jij je af? Ik leg het je uit, stel je voor: het is woensdagavond. Je zit op de bank naast je vriend of vriendin, je heb net een drankje ingeschonken en een goede film opgezet. Je probeert de film te volgen, maar je hoofd dwaalt af naar morgen. 'Morgen moet ik niet vergeten om de wekker te zetten', bedenk je je. 'Zometeen moet ik nog even wat boterhammen smeren, zodat ik morgenochtend meer tijd heb'. Je dwaalt steeds verder af, je denkt aan je collega's en wat er vandaag op werk is gebeurd. Voor je het weet is de film afgelopen en weet je eigenlijk niet waar deze over ging. Dan ga je maar naar bed en terwijl je in je bed ligt, denk je aan hoe druk het morgen wel weer zal zijn op werk. Na een paar uur slaap word je wakker, stap je uit je bed en ga je naar de badkamer. Onder de douche schieten er gedachten voorbij: 'wat ga ik dit weekend doen? Met wie zal ik plannen maken voor zaterdag?' 

Herken je jezelf hierin? Dat je met je hoofd telkens afdwaalt naar andere momenten? Het is best jammer, want je merkt dat je dan eigenlijk nergens ECHT van geniet. Niet van de film en je lief. Niet van je heerlijke bed of de warme douche. Altijd maar met je hoofd ergens anders zijn zorgt dus voor stress. Bovendien is het is inefficiënt om telkens met iets anders bezig te zijn. Hoe kan je dan wél meer in het moment leven, minder stress ervaren en meer genieten? Ik leg je twee simpele oefeningen uit die je overal kan toepassen: op je werk, thuis en zelfs wanneer je onderweg bent.

Als je de hele tijd afdwaalt naar andere gedachten en momenten, kan je nergens ECHT van genieten

Oefening 1: De bewuste ademhaling
Deze oefening kun je overal uitvoeren, waar je ook bent. Als je er niet zo bekend mee bent, kun je in het begin deze oefening zittend doen. Misschien op je bureaustoel of wanneer je in de trein zit. Als je de oefeningen vaker gaat doen, zal je merken dat het een gewoonte wordt en dat je het overal steeds makkelijker kunt toepassen. Laten we beginnen. Je gaat zitten en plaatst beide voeten op de grond. Word je bewust hoe je zit: hoe de grond aanvoelt, voel hoe je rug tegen de rugleuning leunt. Je armen plaats je op je benen of op je buik. Dan adem je drie keer diep in en uit door de neus. Je keert daarna terug naar je natuurlijke ademhaling. Terwijl je zit, volg je gewoon je in- en uitademing. Neem een focuspunt, volg bijvoorbeeld hoe je buik zich vult met lucht als je inademt en deze weer rustig teruggaat terwijl je uitademt. Probeer je aandacht in het moment te houden en je ademhaling te volgen. Terwijl je deze oefening doet, zal je merken dat je gedachten overal heen gaan. Houd jezelf in het moment door geconcentreerd de ademhaling te blijven volgen en niet af te dwalen. Doe deze oefening 5 tot 10 minuten. Extra tip: als je echt niet gestoord wil worden door je collega’s, doe dan de oefening even buiten. 

Oefening 2: Loopmeditatie
Wist je dat meditatie overal beoefend kan worden? Je kan heel bewust zijn in de activiteiten die je uitvoert en deze activiteiten heel bewust laten verlopen. Wanneer je je totaal overgeeft aan het moment zoals deze is en jij je volledige energie hierin stopt, kan dit een vorm van meditatie zijn. Heel bewust koken of heel aandachtig een object observeren kan meditatief werken. Je kan bijvoorbeeld ook heel bewust wandelen. Probeer elke dag even naar buiten te gaan. Het liefst alleen en belangrijker nog: zonder telefoon of andere apparaten die je afleiden van het moment waarin je bent. Loop dan een rondje om het gebouw en probeer alles waar te nemen zoals het zich aandient op dat moment. Observeer wat je ziet: de gebouwen, de bomen of de mensen die voorbij lopen. Observeer, maar probeer niet te oordelen. Voel ook hoe je loopt. Voel het asfalt onder je, kijk omhoog en observeer wat je ziet. Terwijl je dit doet, zal je merken dat de gedachten komen. Je gaat snel oordelen over wat je ziet en hoe jij je dan daarover voelt. Wanneer je deze gedachten opmerkt, keer je weer terug naar het bewust lopen, stap voor stap. 

Zeker in een bedrijfsomgeving waarin je veel interactie hebt met anderen en met collega’s dient samen te werken, is het belangrijk om elke dag een ‘ME’ moment in te bouwen. Even een moment om je op jezelf te focussen. Zo heb je minder het gevoel dat je wordt geleefd, maar dat je nog steeds de regie in handen hebt over de wat er gebeurt op de dag. Succes met de opdrachten en ik hoor graag hoe je dit heb ervaren! 

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen