arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Leren

Het geheim van een goede brainstorm

#Brainstorm #JustAnOTHERDay@TheOffice #ondernemen
Martine Just AnOTHER Day @ The Office TPS
‘De wereld een mooiere plek maken’, dat is altijd de doelstelling van Martine geweest. Op 16 maart staat zij paraat tijdens Just AnOTHER Day @ The Office, een brainstormdag waarbij TPS’ers aan de slag gaan met de invulling van werken, leren en leven bij TPS. Maar wie is Martine precies en wat gaat ze doen?

Begonnen bij start-ups
“Ik studeerde Taal en Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam,” begint ze haar verhaal. “Toen ik hiermee klaar was, was ik vastberaden om mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij en ik dacht dat ik dit zou bereiken door de politiek in te gaan. Ik heb gezocht naar de beste politieke masters en toen heb ik de nummer één van de lijst gepakt, een Master Communicatie en Beleid in Utrecht.” In haar studietijd is Martine al betrokken bij een politieke partij en de eerste jongerendenktank van de Gemeente Utrecht, om de nodige ervaring op te doen. “Hoe langer ik dat deed, hoe vaker ik dacht: ‘wat duurt dit lang! En wat is het een hoop gepraat.’ Ik hield meer van doen dan van praten. Toen besloot ik het heft in eigen handen te nemen en te gaan ondernemen.”

Vrouwen lenen vaak kleding van elkaar en Martine en haar vriendinnen komen op het idee om hier hun online concept op te richten. Na bijna twee jaar in haar eigen bedrijf merkt ze dat het tijd is voor iets nieuws. “Ik ben vooral van het bouwen, niet van het onderhouden. Als ik uitgeleerd ben, is het tijd om weer door te gaan.” Een uitdagende carrière volgt: eerst gaat Martine aan de slag bij Sanoma. “Ik werkte op een afdeling die ‘The Lab’ heette. Samen met een groep mensen werkte ik dagelijks aan nieuwe ideeën en concepten. Wat we bedachten, moest zo groot zijn dat het Sanoma kapot zou kunnen maken. Het was echt ondernemen binnen een groot bedrijf.” Andere bedrijven krijgen Martine in het vizier en na een tijd gaat ze aan de slag bij een internationaal adviesbureau. Vervolgens krijgt ze later een kans om haar eigen bedrijf te runnen, Fashiolista. “Ondernemen is geen rocket science, het is gewoon vasthouden aan je visie, continu je strategie bepalen, en heel hard werken. Ik besloot om mijn ondernemingsavontuur vast te leggen in vlogs. Dit had ik nooit eerder gedaan, dus ik moest echt uit mijn comfortzone.”

Na haar avontuur bij Fashiolista kiest Martine ervoor om als freelancer aan de slag te gaan. “Als bedrijven zeggen: we willen dat onze mensen op een andere manier gaan denken en werken, we willen mogelijkheden zien en grenzen op zoeken, dan kloppen ze bij mij aan. Ik wil mensen het gevoel geven dat alles mogelijk is. Dat is namelijk ook echt zo.” Als voorbeeld haalt Martine een aantal bekende bedrijven erbij: “het is nooit het doel van Mark Zuckerberg geweest om met Facebook de wereld te domineren. Airbnb is niet opgericht om de hotelmarkt te slopen. Maar het is wel gebeurd. Ik ben graag een begeleider in dat soort processen."

Verlies nooit je creativiteit en wees niet bang om waarom-vragen te stellen

Just AnOTHER Day @ The Office
Martine is in contact gekomen met TPS, toen er begeleiders werden gezocht voor Just AnOTHER Day @ The Office. Veel over deze dag kunnen we helaas nog niet verklappen, maar dat het tof wordt, staat vast. “We gaan gave kansen ontdekken met elkaar op deze dag”, vertelt Martine enthousiast. “TPS’ers krijgen een podium voor hun creativiteit. Het mooiste is dat als er een paar ideeën tussen zitten waar wij in geloven, we er daarna meteen mee aan de slag gaan en het ook daadwerkelijk gaan uitvoeren.” Brainstormen en veel ideeën bedenken dus. Maar hoe doe je dit precies? Martine: “Om een brainstorm een succes te maken, heb je energieke deelnemers nodig die er zin in hebben. Dat zit bij de TPS’ers wel goed. Het is fijn als iedereen zich van tevoren bedenkt wat hij of zij eruit wil halen. Als begeleider creëer ik op de dag zelf een veilige omgeving. Geen idee is fout en het gaat om de kwantiteit in plaats van de kwaliteit van ideeën.”

“Daarnaast is het belangrijk dat de teams divers zijn, want iedereen heeft weer een eigen kijk op een onderwerp of stelling. Tijdens een brainstorm worden de twee hersenhelften aan het werk gezet. Niet alleen de linkerhersenhelft, maar ook de rechterhersenhelft moet aan de slag. We werken dus met visuele prikkels om die rechterhelft aan te zetten. Denk aan post-its, werken met beelden en creatief aan de slag gaan door bijvoorbeeld te tekenen. Eigenlijk is een brainstorm het managen van energie: er zijn momenten dat iedereen keihard werkt en momenten om een stapje terug te doen. Daar stimuleer je je creativiteit alleen maar mee.” De teams zijn dynamisch ingericht: “In een groep heb je mensen die negatief reageren en veel ideeën stom vinden. Daar tegenover zijn er ook mensen die duizenden ideeën hebben en deze allemaal even goed vinden. Het is goed om die types bij elkaar te zetten en ervoor te zorgen dat mensen elkaar versterken. Want dan kun je een heel sterk team creëren.”

Natuurlijk zijn er ook valkuilen, waar je bij het organiseren van een brainstorm rekening mee moet houden. Dat heeft Martine al vaak ervaren: “Een onderdeel dat vaak vergeten wordt bij een brainstorm, is de opvolging. Veel mensen denken dat leuke ideetjes verzinnen genoeg is. Maar de stap zetten om het echt te doen, dat durven ze vaak niet. Dat is zo zonde!” Dit is op 16 maart wel anders, want dan komt de opvolging meteen na de brainstorm. “Is iedereen enthousiast over het idee? Dan is het aan jou om het in de praktijk te brengen. Hoe cool is dat?”

Brainstormtechnieken TPS

‘Verlies nooit je creativiteit’
Martine kan in ieder geval niet wachten tot vrijdag, als ze tegenover iedereen staat in het kantoor aan de Rotterdamse Wilhelminakade. Als haar gevraagd wordt wat ze TPS’ers mee zou willen geven, denkt ze even na, voordat ze een antwoord geeft. “TPS’ers zijn young professionals die midden in het leven staan, snel van begrip zijn en opgegroeid zijn met technologie. Ze denken anders over communicatie, producten en hoe je omgaat met anderen. Dit kan bedrijven verreiken. Verlies nooit je creativiteit en durf nooit bang te zijn om waarom-vragen te stellen. Hoe jij denkt, hoe je leeft en welke vragen je stelt, zijn dingen die jou uniek maken. Voor iedereen is dat anders, daarom kun je elkaar alleen maar versterken. Je brainstormt niet voor niets nooit alleen.” 

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen