arrow icon-arrow-slider
Leven

The Giftmakers: het verhaal achter de cadeaus

#MVO #Cadeaus #ondernemen
The Giftmakers TPS
Cadeaus creëren met impact, dat is waar bureau The Giftmakers in gespecialiseerd is. Al een aantal jaren werken oprichters Laura en Tanja nauw samen met TPS. Hun missie? Mensen verbinden door middel van persoon­lijke cadeaus met impact. Ze nemen je mee in hun ondernemersreis.

ONSTAAN VANUIT VRIENDSCHAP

Als Laura in gedachten teruggaat in de tijd, verschijnt er automatisch een glimlach op haar gezicht. “Tanja en ik zijn al heel lang vriendinnen. Zelf kom ik uit de financiële dienstverlening, waar ik programmamanager was. Tanja heeft altijd in de marketing gewerkt. Het plan om samen te werken was er al langer, maar in welke vorm wisten we nog niet.” Als Laura haar nieuwe leaseauto gaat ophalen, krijgt ze een standaard bosje bloemen. “Dat vond ik zo zonde van het moment! Het deed echt afbreuk aan het merk van mijn auto.” 

Tanja ziet binnen de marketingsector ook veel cadeaus die niets toevoegen. “Je ziet zoveel bedrijven die premiums of cadeaus geven zonder een boodschap of verhaal. Het is echt gewoon troep”. Het ideeënvuur wordt aangewakkerd bij de twee vriendinnen. Ze beginnen samen AGENCYNL, wat later The Giftmakers zal worden. “Wij zijn geen standaard cadeauleverancier”, legt Tanja uit. “Er is geen catalogus waar je iets uit kunt kiezen. We zijn een bureau en kijken samen met de klant naar welk verhaal er verteld moet worden met het cadeau en wat het uit moet stralen. Vervolgens gaan wij op zoek naar hét cadeau en doen we een aantal voorstellen. Hierbij werken we zo eerlijk en duurzaam mogelijk.”

BETTER TOGETHER

Dat The Giftmakers hun focus hebben gelegd op maatschappelijk verantwoord ondernemen, wordt duidelijk als ze het hebben over de mensen en bedrijven waar ze mee samenwerken. “Als The Giftmakers geloven we heel erg in het principe better together”, zegt Tanja. “Samen met onze klanten en leveranciers komen we tot de beste concepten. Duurzaamheid vinden we erg belangrijk, dus dit is altijd een aandachtspunt tijdens het bedenken van cadeauvoorstellen. We zullen bijvoorbeeld nooit plastic flesjes produceren, maar altijd gaan voor een alternatief, zoals een herbruikbare RVS-fles. De afvalstroom proberen we zoveel mogelijk te beperken.” 

Vanuit het principe, better together, werken we zoveel mogelijk samen met lokale ondernemers

Voor het inpakken van de cadeaus en de logistiek hebben The Giftmakers een eigen team gedetacheerd bij Paswerk. Laura: “Paswerk is een sociale werkplaats, waar mensen werken die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Deze mensen zetten zich iedere dag in om de cadeaus volgens hoge kwaliteitsstandaarden af te leveren. Dat gaat heel goed, volgens Laura: “Het is echt een samenwerking. Voor ons is het belangrijk dat cadeaus er goed uit zien en met aandacht voor detail worden verpakt. De mensen bij Paswerk zijn heel precies en zijn heel goed in wat ze doen. Samen maken we er echt iets moois van, dat is altijd het uitgangspunt.”

IT’S A MATCH

De samenwerking met TPS begon drie jaar geleden. “Na een positief eerste gesprek begonnen we met het eerste It’s a match-cadeau”, blikt Tanja terug. “Met dit cadeau heette TPS nieuwe medewerkers welkom bij de organisatie. Inmiddels hebben we samen een hele lijn opgezet, met op ieder moment een passend cadeau. Het is echt een goede samenwerking, waarbij we altijd gaan voor cadeaus met een verhaal, dat past bij zowel de gever als de ontvanger. Daar zijn we heel blij mee.” 

TPS’ers krijgen op verschillende momenten een attentie, bijvoorbeeld als ze hun contract tekenen, als ze jarig zijn of als er een baby geboren wordt. “Zo maak je echt het verschil voor je medewerkers”, zegt Laura. “Een goed cadeau moet passen, de ontvanger moet het cadeau herkennen en begrijpen wat het verhaal erachter is. Het is een teken van persoonlijke aandacht en een moment om de relatie die je met iemand hebt te waarderen. Ik denk dat TPS hierin heel vooruitstrevend is, deze persoonlijke touch is echt verweven in het bedrijf. Een cadeau hoeft niet heel groot hoeft te zijn, het gaat juist om het persoonlijke moment. The manner of giving is worth more than the gift.” 

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen