arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play
Leren

In 15 stappen naar een sterk LinkedIn-profiel

#Tips #LinkedIn #Carrière
Quick guide om je LinkedIn-profiel te verbeteren
Meer views, meer connecties, meer aanbevelingen … Wat je doel ook is, met een sterk profiel op LinkedIn scoor je beter. TPS heeft een aantal quick wins voor je opgesomd. Met deze praktische tips verbeter je je LinkedIn-profiel in een handomdraai en zet je jezelf goed in de schijnwerpers.

Stappenplan:

1. Profielupdates

Zet voordat je begint met het verbeteren van je profiel de optie ‘profielupdates delen met uw netwerk’ op ‘nee’. Deze optie vind je bij de instellingen onder ‘zichtbaarheid’. Zo krijg je netwerk niet alle aanpassingen die jij maakt aan je profiel.

2. Kopregel

Vul in dat je voor TPS werkt en welke functie je hebt. Werk je als trainee via TPS, geef dit dan aan en zet de bedrijfsnaam van je huidige opdrachtgever erbij. Voorbeeld: Hypotheekacceptant bij NN via TPS Groep. De kopregel is ongeveer het enige op jouw profiel wat niet over jou hoeft te gaan. Dit kan ook gaan over wie jij helpt. Begin bijvoorbeeld met ‘ik help’ of ‘ik adviseer’ en gebruik woorden die jou autoritair maken in de branche. Zie je kopregel als een krantenkop: focus je op wat bij jouw profielbezoeker blijft hangen en wat hen aanspreekt.

3. Contactgegevens

Vul je e-mailadres en telefoonnummer in. Daarnaast kun je het kantooradres, telefoonnummer en de website van TPS invullen. Tip: zet nooit je contactgegevens in de kopregel, LinkedIn kan je hiervoor straffen.

4. Profielfoto

Gebruik een duidelijke, zakelijke foto waarop je gezicht goed herkenbaar is. Zorg dat je recht in beeld bent en voeg geen huisdieren, kinderen of andere persoonlijke dingen aan je foto toe.

5. Banner

Een achtergrondfoto is een must. Voeg een afbeelding in jpg- of png-formaat van maximaal 4 mb toe, bij voorkeur van 1584 x 396 pixels. Je kunt ervoor kiezen om een stockfoto te gebruiken of een eigen foto. Let hierbij wel op de resolutie.

6. Samenvatting

Het belangrijkste, maar tegelijkertijd het moeilijkste onderdeel van jouw LinkedIn-profiel is de samenvatting (elevator pitch). Vertel in maximaal drie alinea’s (max. 500 tekens) wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Beantwoord bijvoorbeeld vragen zoals: wat doe ik, hoe doe ik dat, waarom werkt het en met wie werk ik?

7. Skills en vaardigheden 

Het is belangrijk om dit zo uitgebreid mogelijk in te vullen, want hierna wordt jouw LinkedIn-profiel gemiddeld wel dertien keer vaker bekeken. De reden: er wordt flink gezocht op skills als sleutelwoorden. Besteed vooral aandacht aan jouw top 3 vaardigheden, deze zijn direct zichtbaar op jouw profiel.

8. Media en content 

Jouw samenvatting, baan en opleiding kun je versterken door er visuele content aan toe te voegen. Denk hierbij aan presentaties, video’s, pdf’s of foto’s. Voeg per positie niet meer dan drie documenten toe, want dan moeten bezoekers op ‘more’ klikken om ze allemaal te kunnen bekijken. Vergeet het onderdeel ‘uitgelicht’ niet;

9. Uitgelicht 

Een onderdeel dat de aandacht trekt op jouw LinkedIn-profiel. Voeg als het kan bijdragen en artikelen toe die jij hebt gedeeld. Je kan ook linkjes naar websites, foto’s of presentaties toevoegen. 

10. Werkervaring

Specifieer je werkervaringsoverzicht door in detail te treden. Beperk je niet tot de naam van je opdracht- of werkgever, maar vertel wat je belangrijkste werkzaamheden waren en wat je precies hebt bereikt. Leg dit per functie uit in één alinea (max. 500 tekens).

11. Projecten

Heb je onlangs aan iets gewerkt waar je trots op bent? Laat dit project opvallen door het aan je profiel toe te voegen.

12. Aanbevelingen

Zorg ervoor dat je minimaal vijf aanbevelingen hebt. Is je laatste aanbeveling van jaren geleden? Dan is het tijd om nieuwe aanbevelingen aan te vragen.

13. Taal

Wist je dat je je profiel in meerdere talen kunt publiceren? Klik op ‘profiel weergeven’. Daarna klik je rechts op ‘profiel toevoegen in een andere taal’. Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan.

14. Zeer deskundig

Als je je instellingen op Engels hebt staan heet dit ‘All Star’. Het is het hoogst haalbare niveau van jouw LinkedIn-profiel. Zorg ervoor dat je dit behaalt, want dan word je eerder in de zoekresultaten weergegeven.

15. Openbaar 

Maak je profiel openbaar. Als je profiel op privé staat, kunnen alleen je connecties jouw profiel zien. Dat is zonde, zeker nu jouw profiel on fleek is. Last but not least: pas onder het kopje ‘openbare profiel en URL bewerken’ jouw URL aan. Maak een korte URL die gebaseerd is op je naam, op deze manier ben je het beste vindbaar.

Met deze 15 stappen ga jij in no-time naar een ijzersterk LinkedIn-profiel

Heb je alle stappen doorlopen? Vul dan deze checklist in:

Checklist:

  • Staat ‘profielupdates delen’ uit?
  • Staan jouw functie, eventuele opdrachtgever en TPS duidelijk in de kopregel?
  • Staan jouw contactgegevens op jouw profiel, maar niet onder de kopregel?
  • Heb je een professionele profielfoto en sta je recht in beeld?
  • Heb je een pakkende LinkedIn-banner?
  • Telt jouw overtuigende samenvatting minder dan 500 tekens en 3 alinea’s?
  • Ligt de focus in jouw samenvatting op de 4 W’s: wie, wat, waar en waarom?
  • Heb je minimaal drie (onderschreven) vaardigheden op je profiel staan?
  • Heb je ongeveer vijf á tien media aan jouw profiel toegevoegd?
  • Staan jouw favoriete bijdragen uitgelicht?
  • Heeft elke functie één alinea met bedrijfsinformatie en uitleg over jouw verantwoordelijkheden, projecten en resultaten?
  • Heb jij minimaal vijf recente aanbevelingen op jouw profiel staan?
  • Is jouw profiel geschreven in één taal en eventueel in meerdere talen gepubliceerd? 
  • Is jouw profiel geschreven vanuit jezelf (de eerste persoon)?
  • Staat jouw profiel op openbaar?

Vink jij alle hokjes af? Dan ben je ready to launch!

Enthousiast over TPS?
Lees één van onze andere verhalen