arrow icon-arrow-slider icon-instagram icon-linkedin icon-close icon-play

Ethische en gedragscode : Zo doen we dat bij TPS

TPS Gedragscode: Zo doen wij de dingen hier
Bij TPS en Home of Synergy Flex (HOS FLEX) nemen we verantwoordelijkheid serieus. Geen vinkjes
zetten, geen half werk. We doen wat juist is, voor onze mensen, onze klanten en de wereld om ons
heen. Deze gedragscode is van toepassing op alle medewerkers, freelancers, stagiairs, managers,
leveranciers en partners van TPS en HOS FLEX, ongeacht functie, locatie of dienstverband.

1. We kiezen voor eerlijkheid, altijd.
Eerlijk zakendoen is voor ons geen optie, maar een standaard. Omkoping, corruptie of verborgen
deals? Niet bij TPS. Geen dure cadeaus met bijbedoelingen, geen verborgen voordelen. Wij nemen
beslissingen die goed zijn voor TPS, niet voor persoonlijk gewin. Onze relaties zijn gebaseerd op
vertrouwen, niet op gunsten. Heb je twijfels over belangenverstrengeling, een cadeau of een
uitnodiging? Overleg altijd met je People Manager. Openheid voorkomt problemen. Let op: het
accepteren van geschenken of uitnodigingen mag nooit leiden tot beïnvloeding van je professionele
oordeel, ook niet als het gaat om een etentje of sportevenement aangeboden door een zakenrelatie
vlak voor een besluit.


Verder tolereren we geen fraude. Fraude is elke vorm van opzettelijke misleiding om er zelf of
iemand anders beter van te worden, ten koste van TPS, onze klanten of anderen. Dat kan gaan om
het vervalsen van documenten, het opzettelijk verkeerd voorstellen van feiten, of het oneigenlijk
gebruik van middelen of informatie. TPS beschouwt fraude als een ernstige schending van
vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan het bewust te laat boeken van kosten om resultaten
rooskleuriger te doen lijken, of het doorsturen van interne rapportages naar onbevoegden. We
willen fraude actief voorkomen door alertheid, transparantie en duidelijke afspraken. We
verwachten van iedereen dat je zorgvuldig en eerlijk omgaat met informatie, rapportages en
middelen.


TPS verbindt zich ertoe nooit deel te nemen aan witwaspraktijken. We nemen maatregelen om te
voorkomen dat de herkomst, het eigendom of de bestemming van illegaal of oneerlijk verkregen
geld wordt verborgen binnen legitieme economische activiteiten. Geldstromen moeten altijd
transparant en controleerbaar zijn. Situaties waarin een klant bijvoorbeeld cash wil betalen zonder
duidelijke reden, of waar meerdere tussenpersonen betrokken zijn zonder heldere rol, vragen extra
waakzaamheid. We verwachten van iedereen alertheid en integriteit in financiële transacties. Twijfel
je over een betaling, klant of transactie? Overleg met je People Manager.


2. We blijven transparant.
Open communicatie zit in ons DNA. Naar klanten, collega’s en partners. Ook over onze
maatschappelijke bijdrage zijn we eerlijk: die delen we gewoon, bijvoorbeeld op onze website.
Maar transparant zijn betekent óók: weten wat je níet deelt. Interne of vertrouwelijke informatie
blijft intern. Alleen als het écht moet, en nooit voor eigen belang. Of het nu gaat over TPS, klanten,
partners of concurrenten, we behandelen informatie zorgvuldig.
Wat bedoelen we met vertrouwelijke informatie?
Alles wat niet publiek is: offertes, klantgegevens, interne documenten, plannen, financiële cijfers,
etc. Je deelt deze info niet met derden en ook niet op social media. Zelfs niet ná je dienstverband.
3. We handelen met respect voor mensen.
Iedereen is welkom bij TPS. Wij keuren geen enkel gebruik van kinderarbeid, mensenhandel en
discriminatie goed. Wij geloven in gelijkheid, veiligheid en vrijheid: voor iedereen. Dat betekent:
eerlijke beloning, gezonde werkomstandigheden, privacy én vrijheid van meningsuiting.
In de praktijk betekent dit:

Ethische & gedragscode TPS en HOS FLEX | 2025
- Je maakt geen seksistische, racistische of discriminerende opmerkingen of grappen,
mondeling of digitaal.
- Je behandelt iedereen gelijkwaardig, ongeacht functie, achtergrond of overtuiging.
- Je draagt actief bij aan een inclusieve werksfeer, waarin collega’s zich gezien en veilig
voelen.
 

4. We zijn professioneel én menselijk.
In alles wat we doen, zijn we oprecht en professioneel. Geen gekonkel, geen oneerlijke concurrentie.
Wij winnen op kwaliteit. Zie je een situatie waarin jouw belang botst met dat van TPS? Trek aan de
bel. Twijfel je? Trek ook dan aan de bel.
Wat als je twijfelt over je rol of positie?
Overleg met je People Manager of vertrouwenspersoon. Soms zit je er zelf te dichtbij om het goed
te zien, dat is oké, zolang je het aankaart.
 

5. We zorgen voor elkaar.
Een veilige werkomgeving is geen extraatje, maar een voorwaarde. Iedereen heeft recht op een plek
zonder intimidatie, geweld of ongepast gedrag. En ook: een plek zonder drugs of andere illegale
middelen. We houden elkaar scherp en zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn en zich goed
voelt. Wat we verwachten van jou:
- Wees alert op grensoverschrijdend gedrag; ook buiten kantoortijd of op events.
- Creëer zelf een cultuur waarin collega’s zich veilig voelen om zich te uiten.
 

6. We spreken ons uit.
Zie of hoor je iets dat niet klopt? Meld het. Altijd. Je hoeft niet bang te zijn voor gevolgen. Want wie
iets meldt, verdient bescherming. Dat is bij TPS goed geregeld. Meld zeker als je:
- Intimidatie, pesten, discriminatie of ander grensoverschrijdend gedrag ervaart of ziet.
- Oneerlijke praktijken, fraude of vertrouwensschendingen vermoedt.
- Onveiligheid op de werkvloer of bij een opdrachtgever ziet.
 

We beloven je:
- Jouw melding wordt serieus en onafhankelijk onderzocht
- Jij wordt beschermd tegen represailles
- Alleen wie er écht bij moet zijn, weet ervan
Meer details vind je in onze klokkenluidersregeling.
 

Melden kan bij je People Manager of bij een vertrouwenspersoon. Melden kan ook via e-mail :
privacy@tpsgroep.nl
De naleving van deze gedragscode ligt bij de People Managers en vertrouwenspersonen. Zij dragen
de verantwoordelijkheid voor het signaleren, bespreken en opvolgen van meldingen, en zijn het
aanspreekpunt bij ethische vragen of dilemma’s.
 

7. Waarom dit alles?
Omdat we bij TPS geloven in meer dan regels. We geloven in het goede doen, ook als niemand kijkt.
Ethisch handelen is voor ons geen vinkje, maar de basis.
We streven ernaar dat 100% van onze medewerkers jaarlijks deze gedragscode bevestigt.
Meldingen worden binnen 7 werkdagen onderzocht en opgevolgd. Daarnaast willen we tegen eind
2028 minstens 50% van onze medewerkers een training in ethiek en integriteit aanbieden en laten
volgen, zodat bewustwording en handelingsvermogen rond deze thema’s versterkt worden in het
hele bedrijf.

Ethische &gedragscode TPS en HOS FLEX | 2025
Jaarlijks wordt deze gedragscode geëvalueerd door het managementteam, waarbij meldingen,
dilemma’s en signalen worden besproken om zo onze integriteitscultuur scherp te houden.
Overtredingen van dit beleid kunnen leiden tot disciplinaire maatregelen, waaronder een officiële
waarschuwing, schorsing of beëindiging van het dienstverband.

Deze Code of Conduct and Ethics werd opgesteld in lijn met de internationale richtlijnen, inclusief de
UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGPs) en de gids "Doing Business with
Respect for Human Rights" (Shift/Oxfam, 2016).