Zet voordat je begint met het verbeteren van je profiel de optie ‘profielupdates delen met uw netwerk’ op ‘nee’. Deze optie vind je bij de instellingen onder ‘zichtbaarheid’. Zo krijg je netwerk niet alle aanpassingen die jij maakt aan je profiel.
Vul in dat je voor TPS werkt en welke functie je hebt. Werk je als trainee via TPS, geef dit dan aan en zet de bedrijfsnaam van je huidige opdrachtgever erbij. Voorbeeld: Hypotheekacceptant bij NN via TPS Groep. De kopregel is ongeveer het enige op jouw profiel wat niet over jou hoeft te gaan. Dit kan ook gaan over wie jij helpt. Begin bijvoorbeeld met ‘ik help’ of ‘ik adviseer’ en gebruik woorden die jou autoritair maken in de branche. Zie je kopregel als een krantenkop: focus je op wat bij jouw profielbezoeker blijft hangen en wat hen aanspreekt.
Vul je e-mailadres en telefoonnummer in. Daarnaast kun je het kantooradres, telefoonnummer en de website van TPS invullen. Tip: zet nooit je contactgegevens in de kopregel, LinkedIn kan je hiervoor straffen.
Gebruik een duidelijke, zakelijke foto waarop je gezicht goed herkenbaar is. Zorg dat je recht in beeld bent en voeg geen huisdieren, kinderen of andere persoonlijke dingen aan je foto toe.
Een achtergrondfoto is een must. Voeg een afbeelding in jpg- of png-formaat van maximaal 4 mb toe, bij voorkeur van 1584 x 396 pixels. Je kunt ervoor kiezen om een stockfoto te gebruiken of een eigen foto. Let hierbij wel op de resolutie.
Het belangrijkste, maar tegelijkertijd het moeilijkste onderdeel van jouw LinkedIn-profiel is de samenvatting (elevator pitch). Vertel in maximaal drie alinea’s (max. 500 tekens) wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Beantwoord bijvoorbeeld vragen zoals: wat doe ik, hoe doe ik dat, waarom werkt het en met wie werk ik?
Het is belangrijk om dit zo uitgebreid mogelijk in te vullen, want hierna wordt jouw LinkedIn-profiel gemiddeld wel dertien keer vaker bekeken. De reden: er wordt flink gezocht op skills als sleutelwoorden. Besteed vooral aandacht aan jouw top 3 vaardigheden, deze zijn direct zichtbaar op jouw profiel.
Jouw samenvatting, baan en opleiding kun je versterken door er visuele content aan toe te voegen. Denk hierbij aan presentaties, video’s, pdf’s of foto’s. Voeg per positie niet meer dan drie documenten toe, want dan moeten bezoekers op ‘more’ klikken om ze allemaal te kunnen bekijken. Vergeet het onderdeel ‘uitgelicht’ niet;
Een onderdeel dat de aandacht trekt op jouw LinkedIn-profiel. Voeg als het kan bijdragen en artikelen toe die jij hebt gedeeld. Je kan ook linkjes naar websites, foto’s of presentaties toevoegen.
Specifieer je werkervaringsoverzicht door in detail te treden. Beperk je niet tot de naam van je opdracht- of werkgever, maar vertel wat je belangrijkste werkzaamheden waren en wat je precies hebt bereikt. Leg dit per functie uit in één alinea (max. 500 tekens).
Heb je onlangs aan iets gewerkt waar je trots op bent? Laat dit project opvallen door het aan je profiel toe te voegen.
Zorg ervoor dat je minimaal vijf aanbevelingen hebt. Is je laatste aanbeveling van jaren geleden? Dan is het tijd om nieuwe aanbevelingen aan te vragen.
Wist je dat je je profiel in meerdere talen kunt publiceren? Klik op ‘profiel weergeven’. Daarna klik je rechts op ‘profiel toevoegen in een andere taal’. Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan.
Als je je instellingen op Engels hebt staan heet dit ‘All Star’. Het is het hoogst haalbare niveau van jouw LinkedIn-profiel. Zorg ervoor dat je dit behaalt, want dan word je eerder in de zoekresultaten weergegeven.
Maak je profiel openbaar. Als je profiel op privé staat, kunnen alleen je connecties jouw profiel zien. Dat is zonde, zeker nu jouw profiel on fleek is. Last but not least: pas onder het kopje ‘openbare profiel en URL bewerken’ jouw URL aan. Maak een korte URL die gebaseerd is op je naam, op deze manier ben je het beste vindbaar.
Heb je alle stappen doorlopen? Vul dan deze checklist in:
Vink jij alle hokjes af? Dan ben je ready to launch!
Enthousiast over TPS?